پرسش :

دیروز صبح با اسکیت بردم از یک دیوار پریدم. داشتم از ۳۰ متری میفتادم آمدم یکجوری جلوی ضربه خوردن قفسه سینه ام رو بگیرم دستم را آوردم جلو ولی مچ دستم در رفت و ساعدم شکست. این گچی که دکتر بسته یک لبش خیلی تیزه و داره شستم رو اذیت میکنه باید چی کار کنم؟ بعد من یک کار خیلی واجب دارم تا ۲ هفته و ۵ روز دیگه. نمیشه یک راهی بگین استخوانم زود تر جوش بخوره؟ مثلاً باید چه نوع غذاهایی بخورم؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
امروزه گچ های اندام تحتانی و فوقانی را بیشتر نه با خود ماده گچ که با فایبرگلاس میگیرند. لبه های فایبرگلاس معمولا تیز و برنده است و در محل تماس با پوست میتواند به آن آسیب برساند. در مواردی که لبه فایبرگلاس بر روی پوست فشار میاورد پزشک معالج قسمتی از لبه آن را برش داده و برمیدارد. البته نمیتوان لبه های فایبرگلاس را از حد خاصی کوتاه تر کرد.

در  موقع گچ گیری در زیر نوارهای گچ یا فایبرگلاس نوارهای پنبه ای گذاشته میشود. این نوارها معمولا حد فاصل لبه فایبرگلاس و پوست قرار میگیرند تا از آسیب رسیدن پوست جلوگیری کنند با این حال لبه این نوارهای پنبه ای بعد از چند روز تا چند هفته کنده شده و لبه فایبرگلاس در تماس مستقیم با پوست قرار میگیرد. در این موارد بیمار میتواند نوار پنبه ای جدید یا پارچه ای را بین لبه فایبرگلاس و پوست قرار دهد تا پوستش اذیت نشود.

وظیفه پزشک جااندازی شکستگی و نگهداری قطعات شکسته شده در وضعیت مناسب در کنار هم است تا جوش بخورند. جوش خوردن کاری است که به توسط بدن خود بیمار انجام شد و پزشک نقش زیادی در آن ندارد. با این حال استفاده از غذاهای حاوی کلسیم زیاد مانند شیر و ماست و عدم مصرف دخانیات میتواند به زودتر جوش خوردن شکستگی کمک کند.
​​​​​​​
منبع: ایران ارتوپد