پرسش :

بیست سال دارم. درحین حرکات ژیمناستیک پای راستم به سمت داخل پیچ خورد و ورم بزرگی کرد. بعد مدت یک ماه گذشت و دوباره پیچ خورد. ارتوپد عامل رو آسیب رباط شناسایی کرده و پام در گچ است. آیا بعد تکمیل دوره گچ به فیزیوتراپی نیاز هست یا نه؟ پام مثه سابق می شود یا نه؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
درمان آسیب رباط بدنبال پیچ خوردگی مچ پا بدون فیزیوتراپی ناقص است. البته منظور از فیزیوتراپی در اینجا استفاده از چند دستگاه برای گرم کردن و یا تحریک الکتریکی و یا استفاده از لیزر یا اولتراسوند نیست.

پیچ خوردگی و کشیدگی مج پا بر اثر آسیب رباط های جانبی که در سمت خارجی مچ پا قرار دارند ایجاد میشود. در این آسیب، رباط دچار پارگی های میکروسکوپی و یا پارگی های واضح شده و این امر مچ پا را بسیار دردناک و متورم میکند. درمان ناقص این آسیب میتواند موجب ناپایداری مچ پا و درد مزمن و عود کننده در این ناحیه میشود.

درمان آسیب رباط مچ پا بدنبال کشیدگی و پیچ خوردن در بسیاری از موارد با استفاده از گچ گیری انجام میشود. گچ گیری به منظور بیحرکت کردن مچ پا صورت میگیرد و این بیحرکتی میتواند موجب التیام و ترمیم رباط آسیب دیده شود. با این حال درمان فقط محدود به مدتی بی‌حرکتی نیست. پس از چند هفته بیحرکتی بیمار باید با انجام نرمش های طبی خاص، عضلات ساق پا را تقویت کرده و قابلیت انعطاف مفصل مچ پا را افزایش دهد. این نرمش ها میتوانند تحت نظر پزشک معالج یا فیزیوتراپ انجام شوند ولی مسئول انجام این حرکات خود بیمار است که باید آنها را به درستی یاد گرفته و در منزل انجام دهد.

در صورتی که درمان پیچ خوردگی مچ پا به درستی انجام شود اکثر قریب به اتفاق بیماران بهبودی کامل میابند.
​​​​​​​
منبع: ایران ارتوپد