پرسش :

دختری ۲۳ ساله هستم و تقریبا ۴۵ روز پیش تصادف کردم و مچ پام شکست. عمل کردند و ۳ پین گذاشتند. حال بعد از این مدت دکترم اجازه دادند گچ را باز کرده هر روز ماساژ داده تو آب گرم و قرص هایی داده. پام خیلی باد داره اونو چیکار کنم؟ تا چند وقت دیگه باید با عصا راه بروم یا بهتر بگم کی با پای خودم راه می روم؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
تورم مچ پا میتواند به علت جوش نخوردن شکستگی، عفونت در محل جراحی، آتروفی سودک و یا مدت زیاد بیحرکتی در مچ پا بوجود آمده باشد. با استفاده از رادیوگرافی و دیگر روش های تصویربرداری و پاراکلینیکی میتوان جوش نخوردن شکستگی و عفونت را تشخیص داد.

در صورتی که مشکلی از لحاظ جوش نخوردگی شکستگی و عفونت وجود نداشته باشد میتوان با انجام نرمش های طبی مچ پا بتدریج دامنه حرکتی آن را بهتر کرده و تورم آن را کاهش داد. بستن مچ پا با باند کشی و یا یک مچ بند کشی و یا استفاده از جوراب واریس میتوان ورم را کم کرد.

بیمار باید دقت کند تا چند ماه پای خود را زیاد به پایین آویزان نگه ندارد. این کار موجب کاهش بازگشت خون وریدی ساق و در نتیجه افزایش تورم میشود. در هنگامی که تورم مچ پا زیاد باشد بیمار باید چند دقیقه دراز کشیده و پا را بالاتر از سطح قلب نگه دارد.

وقتی که پزشک معالج با استفاده از عکس برداری از مچ پا تشخیص دهد شکستگی کاملا جوش خورده است بیمار میتواند کف پای خود را بر روی زمین گذاشته و بدون استفاده از عصا روی آن وزن گذاشته و راه برود.
​​​​​​​
منبع: ایران ارتوپد