پرسش :

دختری هستم ۲۶ ساله حدود ۱۰ روز پیش تصادف کردم و بعد از اینکه به بیمارستان منتقل شدم بعد از عکس برداری به من گفتند باید عمل بشم و بعد عمل ۳ پین در مچ پام قرار دادند. آیا می توانم دیگر تا آخر عمرم عمل نکنم و پین هارو در نیاورم؟ و اینکه کارهای روزمره و یا مثلا رانندگی را دوباره می توانم انجام بدهم؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
باید توجه داشت که پین و پیچ با یکدیگر تفاوت دارند. پیچ در بدنه خود شیار داشته و یک سر برجسته دارد در حالیکه پین تنها یک میله صاف و نوک تیز است. برای تثبیت قطعات شکسته شده مچ پا معمولا از پیچ استفاده میکنند ولی در مواردی ممکن است همراه با پیچ از پین هم استفاده شود و یا بندرت از پین به تنهایی استفاده گردد.

در مواردی که از پیچ استفاده شود میتوان آنها را برای همیشه در پا نگه داشته و خارج نکرد. در صورتیکه از پین استفاده شود بهتر است بعد از جوش خوردن شکستگی از مچ پا خارج شوند. پین به علت اینکه بدنه صافی دارد ممکن است بعد از مدتی در داخل استخوان و به سمت عقب حرکت کرده و پوست را آزرده کند.

راه رفتن و انجام کارهای روزمره مانند رانندگی وقتی امکانپذیر است که شکستگی بطور کامل جوش خورده باشد. شکستگی های قوزک معمولا نیاز به شش هفته زمان برای جوش خوردن دارند. پس از این مدت از مچ پا رادیوگرافی به عمل میاید. در صورتی که در رادیوگرافی جوش خوردگی شکستگی دیده شود میتوان بدون عصا بر روی پا راه رفت.
​​​​​​​
منبع: ایران ارتوپد