پرسش :

اینجانب ۴۱ ساله هستم و لگن چپم در دوران طفولیت در رفته و حدود ۴ سانتی متر نیز کوتاه می باشد و در ۶ سالگی جراحی کردم و پس از مدتی مجددآ از همان ناحیه در رفت و مدتی هیچ گونه دردی را احساس نمی کردم و طی چندین مرحله به پزشکان متخصص ارتوپد مراجعه نموده و پیشنهاد عمل در سنین بالا را دادند و اکنون به دلیل کهولت و اینکه شاغل هستم درد زیادی را از ناحیه لگن احساس می کنم و حتی بیشتر اوقات در زمان برخاستن احساس میکنم که استخوان لگنم قفل کرده و باز نمی شود. آیا اگر بخواهم عمل جراحی کنم مفصل مصنوعی در این سن مناسب است و عمر این مفاصل چند سال می باشد و آیا در این عمل کوتاهی نیز برطرف می شود؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
دررفتگی مادرزادی مفصل ران در کودکی درد ندارد. بیماران معمولا در دهه دوم عمر هم دردی را احساس نمیکنند. شروع درد لگن معمولا در دهه سوم عمر یعنی بعد از بیست سالگی است. در بعضی بیماران این درد در دهه سوم عمر شروع میشود و در بعضی دیگر در دهه چهارم و یا حتی پنجم.

زمان شروع درد تا حد زیادی بستگی به وضعیت مفصل ران دارد. در مواردی که سر استخوان ران خیلی جابجا نشده و در کنار باقیمانده حفره استابولوم باقی مانده است این درد زودتر شروع میشود. علت آن هم ساییده شدن سر استخوان ران به کناره استخوان لگن است که موجب بروز درد میشود. در مواردی که سر استخوان ران با کناره استخوان لگن خاصره فاصله دارد درد لگن در سنین بالاتر شروع میشود.

البته سن ۴۱ سالگی سن کهولت نیست ولی در این درد لگن میتواند بر اثر شدت سایش شدید شود. در موارد دردناک شدن مفصل ران دررفته، درمان مناسب عمل جراحی تعویض مفصل ران است. تعویض مفصل ران را در هر سنی بعد از حدود بیست سالگی میتوان انجام داد و تصمیم به انجام عمل جراحی بیش از اینکه با سن بیمار ارتباط داشته باشد به شدت درد مفصل ران وابسته است.

طول عمر مفصل مصنوعی عدد ثابتی نبوده و در بیماران مختلف میتواند متفاوت باشد. این مفاصل بطور متوسط بین ۳۰-۲۰ سال عمر میکنند. البته بسته به شرایط بیمار این طول عمر میتواند بیشتر هم باشد. طول عمر مفصل مصنوعی تا حدود زیادی به میزان خراب شدن مفصل، وضعیت خود بیمار، تبحر جراح و استفاده از مفصل مصنوعی مناسب بستگی دارد.

در حین عمل جراحی کوتاهی اندام تحتانی را میتوان تا حدودی برطرف نمود. اگر کوتاهی کم باشد میتوان طول دو اندام تحتانی را تقریبا یک اندازه کرد ولی در مواردی که این اختلاف زیاد باشد ممکن است فقط مقداری از کوتاهی قابل جبران باشد.
​​​​​​​
​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد