پرسش :

در مواردی که مفصل لگن باید تعویض گردد آیا ممکن است عوارضی هم وجود داشته باشد و عمر این مفاصل البته بدون سیمان چه مقدار است؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
عمل جراحی تعویض مفصل ران مانند هر عمل جراحی دیگر میتواند همراه با بروز عوارضی باشد. یکی از این عوارض عفونت محل عمل است. گرچه احتمال این عارضه کم است ولی در صورت وقوع میتواند موجب بروز مشکلات عدیده ای برای بیمار شود. بنابراین پزشک و بیمار تمام مساعی خود را به خرج میدهند تا از ایجاد عفونت محل جراحی تعویض مفصل ران جلوگیری کنند.

قبل از انجام جراحی تمام کانون های عفونی در بدن بیمار باید ریشه کن شده و هیچ منبع عفونتی وجود نداشته باشد. بعد از جراحی هم بیمار باید مراقب باشد عفونتی در بدنش شکل نگیرد.

از دیگر عوارض احتمالی تعویض مفصل ران دررفتگی مفصل مصنوعی است. احتمال این عارضه در کسانی که به دنبال شکستگی تحت عمل جراحی قرار میگیرند و یا در کسانی که ضعف عضلات لگنی دارند بیشتر است.

خوردگی استخوان اطراف مفصل مصنوعی میتواند عارضه دیگر این نوع جراحی باشد. امروزه با بکارگیری انواع جدیدتر و بهتر مفاصل مصنوعی تا حدی شیوع این عارضه کمتر شده است.

گاهی اوقات مفصل مصنوعی زودتر از موعد لق شده و درد بیمار مجددا شروع میشود. این عارضه در کسانی که به دلایلی استخوان خوب و مناسبی در ناحیه مفصل ران ندارند بیشتر دیده میشود. در مفاصل مصنوعی جدیدتر لق شدن اجزای مفصل مصنوعی دیرتر اتفاق میفتد. پزشک جراح هم سعی میکند با رعایت اصول، احتمال بروز این عارضه را به حداقل برساند.

عمر مفاصل مصنوعی بدون سیمان در افراد مختلف با هم فرق میکند. مفاصل مصنوعی جدیدتر بیش از مفاصل قدیمی عمر میکنند. این مفاصل بطور متوسط بین ۳۰-۲۰ سال عمر میکنند ولی ممکن است بیش از این مقادیر کار کنند.

برای بدست آوردن بهترین نتایج از انجام عمل جراحی تعویض مفصل ران و کاهش عوارض احتمالی همراهی و همکاری نزدیک بین پزشک و بیمار ضروری است.
​​​​​​​
​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد