پرسش :

من ۱۹ ساله هستم و دستم به علت افتادن از پله شکست. محل شکستگی درست بین مچ و آرنج دست در ناحیه ساعد است. الان حدود ۲ هفته از عمل جراحی میگذرد و خوشبختانه وضع من رو به بهبودی است ولی عصب حرکتی انگشت شست من بر نگشته. دکتر گفته احتمال داره دیگه بر نگرده میخواستم نظر شما را بدانم.


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
آسیب های عصبی به دنبال شکستگی های ساعد زیاد نیستند. با این حال احتمال این آسیب در بعضی شکستگی های شدید مانند شکستگی های باز و یا شکستگی های با جابجایی زیاد وجود دارد. در ساعد سه عصب عمده به نان های رادیال، اولنار و مدیان وجود دارد که هر کدام از آنها میتوانند موقع شکستگی ساعد آسیب ببینند. اکثر این آسیب ها در زمان شکستگی ایجاد میشوند ولی احتمال آسیب عصب در موقع جراحی هم وجود دارد.

آسیب های اعصاب ساعد که بدنبال شکستگی ایجاد میشوند در غالب موارد از نوع نوروپارکسی یا آکسونوتمزیس بوده و در بیشتر موارد خودبخود خوب میشوند. در این موارد بیمار باید صبر کند. معمولا ۴-۲ ماه زمان برای بازگشت کارکرد عصب مورد نیاز است. گاهی اوقات البته بعد از گذشت این زمان هم عصب از حالت فلجی خارج نمیشود. در این موارد نیاز به عمل جراحی وجود دارد.

در حین جراحی اگر عصب تحت فشار قرار گرفته از فشار خارج میشود و در صورتی که پاره شده باشد ترمیم میشود.

فلج شدن شست نشانه آسیب عصبی است که در ناحیه ساعد به عضله شست رفته و آن را تحریک میکند.

پس روش برخورد با آسیب عصبی بدنبال شکستگی های بسته ساعد صبر کردن تا چند ماه است. در صورتیکه آسیب بهبود یابد اقدام دیگری نیاز نیست و در صورت عدم بهبودی نیاز به عمل جراحی وجود دارد.

​​​​​​​​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد