پرسش :

با توجّه به فضاى فرهنگى دانشگاه و جامعه و افزایش و ترویج فساد در آن، و کم توجّهى مسؤولین فرهنگى، و حتّى گاهاً اقدامات جهت دار برخى از مسؤولین، نظیر برگزارى جشنواره تئاتر و ترویج اباحى گرى و فرهنگ ابتذال، و نیز با عنایت به این که اکثریّت جامعه را جوانان و نیروى جوان تشکیل داده است؛ و از طرف دیگر نبود امکانات اقتصادى و معیشتى کافى براى این قشر عظیم، و بالا رفتن سنّ ازدواج جوانان (که خود عامل و منشأ بسیارى از مفاسد در جامعه است) و با توجّه به هجمه فرهنگى غرب، برخود لازم دیدیم که در صورت صلاح دید، بحث «ازدواج موقّت» را در دانشگاه مطرح سازم. نظر شما در این مورد چیست؟


پاسخ :
ازدواج موقّت از احکام مترقّى اسلام، و هماهنگ با فطرت و نیازهاى انسان، و ابزارى جهت به کمال رساندن ایمان، و وسیله اى براى خوددارى از دام شیطان است وسبب عدم آلودگى کسانى که به هر دلیل موفّق به ازدواج نیستند، مى شود. امّا متأسّفانه راه هاى سوء استفاده از آن فراوان است و باید نظم و ترتیب قانونى به آن داد که عوارض منفى آن به حداقل برسد و آلت هوسبازى هوسبازان نگردد و چهره منفى به این حکم مترقّى اسلام ندهد.

منبع: استفتائات جدید، آیت‌‌ الله العظمی مکارم شیرازی دام ظله، جلد 4، تهیه و تنظیم: ابوالقاسم علیان نژادی، قم: انتشارات امام علی بن ابی‌طالب علیه ‌السلام، 1393.