پرسش :

در خصوص حد قتل در لواط‍‌ بفرمایید: الف - آیا احصان از شرایط‍‌ لازم براى این مجازات مى‌باشد؟ ب - در صورت مثبت بودن پاسخ، آیا در این حکم بین فاعل و مفعول تفاوتى وجود دارد؟


پاسخ :
الف و ب - احسان از شرایط‍‌ لازم براى اصل مجازات نبوده و در این حکم بین فاعل و مفعول تفاوتى وجود ندارد زیرا در زناى غیرمحصن و غیرمحصنه حد کمتر که صد ضربه تازیانه است بطور مساوى جارى مى‌گردد و در زناى محصن و محصنه نیز حد ضربه تازیانه است بطور مساوى جارى مى‌گردد و در زناى محصن و محصنه نیز حد بالاتر که رجم است بطور یکسان انجام مى‌گردد و در اشتراط‍‌ احصان نسبت به حد بالاتر میان فاعل و مفعول تفاوتى نیست بلکه این عدم تفاوت در حد لواط‍‌ توتر است و همانگونه که در باب زنا میان فاعل و مفعول فرقى نیست در باب لواط‍‌ نیز چنان است.

منبع: احکام قضایی بر مبنای قرآنی، محمد صادقی تهرانی، ناشر: شکرانه، قم، 1392 ش.