زنان و امام جماعت بودن برای مردان
پرسش :
علت این که نمی شود در نماز به خانم ها اقتدا کرد چیست؟
پاسخ :
در روایات بیان شده است که امامت زن برای جماعت مردان جایز نمی باشد.
امام صادق علیه السلام فرمود:
« زنان اجازه امامت کردن بر مردان را ندارند»(مستدرک الوسائل ج 6 ص 468)
حضرت علی علیه السلام فرمود:
« زنان حق امامت جمعه و امامت جماعت را ندارند»(الفقیه ج 4 ص 364)
و در روایات دیگر آمده است که زنان تنها می توانند بر جماعت زنان امامت کنند و به عنوان امام جماعت آنان قرار گیرند.
چنان که بارها گفته ایم، تمام احکام و دستورات الهی دارای حکمت و فلسفه خاصی می باشد اگر چه ما به تمام جوانب آن آگاهی نداشته باشیم.
امام صادق علیه السلام فرمود:
« از آنجایی که می دانیم خداوند حکیم است تصدیق می کنیم که تمام افعال و دستوراتش از روی حکمت است اگر چه فلسفه آن برای ما مشخص نباشد»(بحار الانوار ج 52 ص 91)
شاید بتوان در مورد فلسفه این حکم چنین گفت: رعایت حضور قلب و توجه به خداوند در نماز از جمله شروط لازمی است که سبب بالا رفتن نماز و مقبول الهی واقع شدن آن می گردد.(وسائل الشیعه ج 5 ص 476 باب 7)
و هر آنچه سبب شود که انسان در نماز توجه لازم را به خدا نداشته باشد مکروه و ناپسند شمرده شده است.(وسائل الشیعه ج 5 ص 459 باب 1)
اگر زن در نماز جماعت مردان امام باشد به طور طبیعی اندام زنان در پیش روی مردان و صدای آنان تحریک کننده است و نماز را که ذکر و یاد خدا و خلوت نمودن با او و مبارزه با شیاطین است از حقیقت و واقعیت خود منحرف می کند و این با روح عبادت و پرستش و کرنش خداوند سازگار نمی باشد. (جواهر الکلام ج 13 ص 337)
منبع: حوزه نت
در روایات بیان شده است که امامت زن برای جماعت مردان جایز نمی باشد.
امام صادق علیه السلام فرمود:
« زنان اجازه امامت کردن بر مردان را ندارند»(مستدرک الوسائل ج 6 ص 468)
حضرت علی علیه السلام فرمود:
« زنان حق امامت جمعه و امامت جماعت را ندارند»(الفقیه ج 4 ص 364)
و در روایات دیگر آمده است که زنان تنها می توانند بر جماعت زنان امامت کنند و به عنوان امام جماعت آنان قرار گیرند.
چنان که بارها گفته ایم، تمام احکام و دستورات الهی دارای حکمت و فلسفه خاصی می باشد اگر چه ما به تمام جوانب آن آگاهی نداشته باشیم.
امام صادق علیه السلام فرمود:
« از آنجایی که می دانیم خداوند حکیم است تصدیق می کنیم که تمام افعال و دستوراتش از روی حکمت است اگر چه فلسفه آن برای ما مشخص نباشد»(بحار الانوار ج 52 ص 91)
شاید بتوان در مورد فلسفه این حکم چنین گفت: رعایت حضور قلب و توجه به خداوند در نماز از جمله شروط لازمی است که سبب بالا رفتن نماز و مقبول الهی واقع شدن آن می گردد.(وسائل الشیعه ج 5 ص 476 باب 7)
و هر آنچه سبب شود که انسان در نماز توجه لازم را به خدا نداشته باشد مکروه و ناپسند شمرده شده است.(وسائل الشیعه ج 5 ص 459 باب 1)
اگر زن در نماز جماعت مردان امام باشد به طور طبیعی اندام زنان در پیش روی مردان و صدای آنان تحریک کننده است و نماز را که ذکر و یاد خدا و خلوت نمودن با او و مبارزه با شیاطین است از حقیقت و واقعیت خود منحرف می کند و این با روح عبادت و پرستش و کرنش خداوند سازگار نمی باشد. (جواهر الکلام ج 13 ص 337)
منبع: حوزه نت
پرسش و پاسخ مرتبط
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}