پرسش :

آیا دو خواهر (هم اتاقی) اگر سرهایشان را موقع خواب روی یک بالش بگذارند، اشکال شرعی دارد؟


پاسخ :
صرف این که سرهایتان روی یک بالش باشد - بدون هیچ مفسده و ارتکاب گناهی و بی قصد سویی - اشکال ندارد. البته اگر این کار زمینه ای برای فکر گناه است، باید ترک شود. دوستی با دیگران ذاتا حجاب بین شما وخدای تعالی نیست و اگر دوستی با شخصی برای خدا باشد، پسندیده است.

فقط مواظب باشید این مهرورزی ها، رنگ شهوانی نگیرد و به عبارت دیگر منجر به ارضای غریزه جنسی نشود. تشخیص این امر ظریف، دشوار نیست؛ کمی در افکار و حالات خود دقت کنید. اگر این ارتباط تنگاتنگ را منشا افکار شهوانی یافتید، نوع ارتباط را تغییر دهید (پس اگر زمینه این فکرشهوانی است، باید حتما از بین برود). حال برای ترک گناه مورد نظر، چندراه کار پیشنهاد می شود:

1. ترک زمینه گناه: زمینه گناه با تمام گستره اش بایدکاملا ترک شود؛ این زمینه چه از ناحیه چشم فراهم گردد و چه از جانب گوش، زبان، دوستان ناباب، ارتباطات به ظاهر بدون رنگ شهوانی و ....

2. ترک فکر گناه: ترک زمینه گناه، ارتباط شدیدی با ترک فکر گناه دارد. اگر درراه کار اول موفق بودید، راه کار دوم به سهولت انجام می شود. برای انجام این راه کار چند چیز را انجام دهید:

الف) اشتغال شبانه روزی و برنامه ریزی وعمل به آن: اوقات خود را پر کنید تا مجالی برای جولان افکار شیطانی وشهوانی باقی نباشد.

ب) روزه گرفتن: در حد امکان دوشنبه ها و پنجشنبه هارا روزه بگیرید.

ج) ورزش: اگر محیطی مناسب برای ورزش می یابید، روزی بیست دقیقه ورزش کنید.

د) اندیشیدن در مورد مرگ: روزی نیم ساعت درمکانی خلوت درباره مرگ، جدایی از دوستان، حساب و کتاب قیامت، فشارقبر و هر چه در همین راستا قرار می گیرد، اندیشه کنید؛ با این هدف که دل شما از محبت گناه کنده شود.

ه) مطالعه مستمر احوال بزرگان: این مطالعه کم؛ ولی هر روز باشد. روی چند صفحه به قصد واقف شدن به بلندای مقام علمی و عملی بزرگان و راه های رسیدن به آن مراتب مطالعه شود.

این راه کارها را به دقت عمل کنید و هم زمان با شروع آنها، عزم را جزم کنید که گناه مورد نظر را انجام ندهید. در این صورت ان‌شاءالله حتما توبه شما پذیرفته می شود. اگر احیانا شکست خوردید، دلسرد نشوید و همان راه کارها را ادامه دهید و تصمیم دوباره بگیرید. این راه کارها زمان بردار است و به یک یا دو ماه اکتفا نکنید. مخصوصا اگر گناه مورد نظر ملکه شده باشد، زمان بیشتری نیاز دارد.

برای مطالعه بیشتر ر.ک:
1. خودشناسی برای خودسازی، استاد مصباح یزدی.
2. گناه شناسی، محسن قرائتی.
3. گناهان کبیره، شهید دستغیب.
4. گلشن ابرار (شرح حال بزرگان)، اثر جمعی ازپژوهشگران حوزه علمیه قم.

منبع: کتابخانه دیجیتال امام علی علیه السلام