پرسش :

چرا زنان در ایران به عنوان یک اقلیت بزرگ در مقایسه با مردان به حساب می آیند؟ وظیفه آنان چیست؟ چرا با آنان به طور متفاوت رفتار می شود؟ آیا رفتاری که با آنان می شود اشتباه نیست؟


پاسخ :
مسلماً بهترین راه شناخت  در هر مسأله ای، کاوش پیرامون آن موضوع در خاستگاه آن است، بالخصوص اگر از موضوع مورد بحث دور باشیم، تنها راه  مراجعه به منابع صاحبان آن فرهنگ و اندیشمندان آن سرزمین است.

متأسفانه تصویر ارائه شده از وضعیت زنان در جامعه ایرانی و جایگاه آنان در فرهنگ ما، تصویری نادرست و دور از حقیقت است.

تبلیغات غرب و آمریکا همیشه در این راستا بوده است که نشان دهد زنان ایرانی در جامعه مطرود بوده و حقوق آنان پایمال می شود، تا آن را دستاویزی در راه تبلیغات ضد اسلامی خود، قرار دهند.

برای روشن شدن بهتر و دقیقتر وضعیت زنان در ایران مواردی را به صورت خلاصه اشاره می کنیم، مسائلی که می تواند بخوبی جایگاه والای زنان و ارزش آنان را در فرهنگ اسلامی نمایان کند:

1) قانون اساسی ما در اصل بیستم می گوید: همه افراد ملت اعم از زن و مرد، یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.

و در اصل بیست و یکم می خوانیم: دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید و امور زیر را انجام دهد:

1. ایجاد زمینه های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او.

2. حمایت مادران، بالخصوص در دوران بارداری و حضانت فرزند و حمایت از کودکان بی سرپرست.

3. ایجاد دادگاه صلح برای حفظ کیان و بقای خانواده.

 4. ایجاد بیمه خاص بیوگان و زنان سالخورده و بی سرپرست.

5. اعطای قیومیت فرزندان به مادران شایسته در صورت نبودن ولی شرعی.

2) زنان در جامعه ایرانی از مناصب ارزشمند و آبرومندی همانند استادی دانشگاه، معاونت رئیس جمهور، مدیر سیستمهای دولتی، وکالت، نمایندگی مجلس و ... برخوردارند.

3) حضور گسترده زنان در سطح آموزش عالی کشور بسیار قابل توجه است، همه ساله حداقل نیمی از شرکت کنندگان در کنکور دانشگاهها را زنان تشکیل می دهند.

4) در تمامی ادارات و نهادهای دولتی زنان همانند مردان به فعالیت و تلاش سازنده مشغول هستند.

5) امروزه در کشور ما نهادهای مستقلی تنها برای خدمت به زنان تشکیل شده و فعالیت می کنند همانند: ورزش بانوان، جمعیت زنان ایران و ...

6) اختصاص داشتن بزرگترین مرکز آموزشی حوزه علمیه قم (جامعه الزهراء) به بانوان، و موارد متعددی از این قبیل.

شاید بتوان یکی از جلوه های این فعالیت گسترده زنان ایرانی را در جامعه، حضور آنان در مسابقات علمی و ورزشی خارجی و شرکت در همایشهای علمی و تحقیقی خارجی دانست.

برای فهم بهتر وضعیت زن در نگاه اسلام و درک این نکته که هیچ دینی همانند اسلام به زنان بها نداده و آنان را بزرگ نداشته است، می توانید به کتابهای “زن در آیینه جلال و جمال” نوشته آیت الله جوادی آملی و کتابهای “نظام حقوق زن در اسلام”، “مسأله حجاب” و “پاسخهای استاد به نقدهای این کتاب” از استاد شهید مرتضی مطهری مراجعه نمایند

​​​​​​​منبع: حوزه نت