«جمرات» داراى حقیقت شرعیّه یا متشرّعه
پرسش :
آیا اصطلاح «جمرات» دارای حقیقت شرعیه است یا متشرعه؟
پاسخ :
به یقین «جمرات» جزءِ الفاظى نیست که داراى حقیقت شرعیّه یا متشرّعه بوده باشد. بنابراین، باید در فهم معناى آن به کتب لغت مراجعه کرد و اطلاق آن بر محل هاى سه گانه از قبیل اطلاق کلّى بر فرد است و کم کم این واژه براى آن اماکن «عَلَم» شده است. حال اگر قول لغوى را طبق سیره عقلا در مورد «اهل خبره» صحیح بدانیم به خصوص هرگاه مطلبى در میان آن ها شهرت داشته باشد، مطلب با شهادت آنها ثابت مى شود ـ و هو الحق، زیرا در کتاب «انوار الاصول» حجیت قول لغوى را در این گونه موارد اثبات کرده ایم و سیره عقلاء نیز بر همین جارى است ـ در غیر این صورت این گواهى ها مؤیّد خوبى براى اثبات مقصود محسوب مى شود.
منبع: رمى جمرات در گذشته و حال، مکارم شیرازى، ناصر، مدرسة امام على بن ابى طالب (علیه السلام)، قم، 1424 ق، چاپ دوم، ص 22.
به یقین «جمرات» جزءِ الفاظى نیست که داراى حقیقت شرعیّه یا متشرّعه بوده باشد. بنابراین، باید در فهم معناى آن به کتب لغت مراجعه کرد و اطلاق آن بر محل هاى سه گانه از قبیل اطلاق کلّى بر فرد است و کم کم این واژه براى آن اماکن «عَلَم» شده است. حال اگر قول لغوى را طبق سیره عقلا در مورد «اهل خبره» صحیح بدانیم به خصوص هرگاه مطلبى در میان آن ها شهرت داشته باشد، مطلب با شهادت آنها ثابت مى شود ـ و هو الحق، زیرا در کتاب «انوار الاصول» حجیت قول لغوى را در این گونه موارد اثبات کرده ایم و سیره عقلاء نیز بر همین جارى است ـ در غیر این صورت این گواهى ها مؤیّد خوبى براى اثبات مقصود محسوب مى شود.
منبع: رمى جمرات در گذشته و حال، مکارم شیرازى، ناصر، مدرسة امام على بن ابى طالب (علیه السلام)، قم، 1424 ق، چاپ دوم، ص 22.
پرسش و پاسخ مرتبط
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}