جسارت به حضرت فاطمه (علیها السلام) در کتاب الإمام و الخلافه
پرسش :
در کتاب «الإمامه و الخلافه» ماجرای یورش به خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) و جسارت «عمر» به ایشان چگونه منعکس شده است؟
پاسخ :
«مقاتل ابن عطیّه» در کتاب «الامامة و الخلافة» مى نویسد:
«إنّ أبابکر بَعْدَ ما أَخَذَ الْبَیْعَةً لِنَفْسِهِ مِنَ النّاسِ بِالإرْهابِ وَ السَّیْفِ وَ الْقُوَّةِ أرْسَلَ عُمَرَ وَ قُنْفُذاً وَ جَماعَةً إلى دارِ عَلىّ وَ فاطِمَةً(علیهما السلام) وَ جَمَعَ عُمَرُ الْحَطَبَ عَلى دارِ فاطِمَةَ وَ أَحْرَق بابَ الدّارِ!...»(1)؛
(هنگامى که ابوبکر از مردم با تهدید و شمشیر و زور بیعت گرفت، عمر و قنفذ و جماعتى را به سوى خانه على و فاطمه(علیهما السلام) فرستاد. عمر هیزم جمع کرد و در خانه را آتش زد...). در ذیل این روایت، تعبیرات دیگرى است که قلم از بیان آن عاجز است.
پی نوشت:
(1). طرف من الأنباء و المناقب، سید بن طاووس، رضی الدین أبی القاسم علی بن موسى، تاسوعا، مشهد، 1420 ق، چاپ اوّل، ص 392، (و ویل لمن أحرق بابها)؛ مأساة الزهراء(علیها السلام)، العاملى، جعفر مرتضى، دار السیرة، بیروت، 1418 ق، چاپ دوم، ج 2، ص 189، (المفید فی الامالی)؛ الموسوعة الکبرى عن فاطمة الزهراء(سلام الله علیها)، انصارى زنجانى خوئینى، اسماعیل، دلیل ما، قم، 1428 ق، چاپ اوّل، ج 10، ص 178؛ ابهى المداد، ابن عطیه، جمیل حمود، موسسة الاعلمی، بیروت، 1423 ق، چاپ اول، ج 2، ص 378، بیان؛ مؤتمر علماء البغداد فى الامامة و الخلافة، مقاتل بن عطیة بن مقاتل البکری، دار الکتب الاسلامیه، تهران، 1377 ش، ص 181.
منبع: پیام امام امیر المومنین(علیه السلام)، مکارم شیرازى، ناصر، تهیه و تنظیم: جمعى از فضلاء، دار الکتب الاسلامیه، تهران، 1386 ش، چاپ اول، ج 8، ص 52.
«مقاتل ابن عطیّه» در کتاب «الامامة و الخلافة» مى نویسد:
«إنّ أبابکر بَعْدَ ما أَخَذَ الْبَیْعَةً لِنَفْسِهِ مِنَ النّاسِ بِالإرْهابِ وَ السَّیْفِ وَ الْقُوَّةِ أرْسَلَ عُمَرَ وَ قُنْفُذاً وَ جَماعَةً إلى دارِ عَلىّ وَ فاطِمَةً(علیهما السلام) وَ جَمَعَ عُمَرُ الْحَطَبَ عَلى دارِ فاطِمَةَ وَ أَحْرَق بابَ الدّارِ!...»(1)؛
(هنگامى که ابوبکر از مردم با تهدید و شمشیر و زور بیعت گرفت، عمر و قنفذ و جماعتى را به سوى خانه على و فاطمه(علیهما السلام) فرستاد. عمر هیزم جمع کرد و در خانه را آتش زد...). در ذیل این روایت، تعبیرات دیگرى است که قلم از بیان آن عاجز است.
پی نوشت:
(1). طرف من الأنباء و المناقب، سید بن طاووس، رضی الدین أبی القاسم علی بن موسى، تاسوعا، مشهد، 1420 ق، چاپ اوّل، ص 392، (و ویل لمن أحرق بابها)؛ مأساة الزهراء(علیها السلام)، العاملى، جعفر مرتضى، دار السیرة، بیروت، 1418 ق، چاپ دوم، ج 2، ص 189، (المفید فی الامالی)؛ الموسوعة الکبرى عن فاطمة الزهراء(سلام الله علیها)، انصارى زنجانى خوئینى، اسماعیل، دلیل ما، قم، 1428 ق، چاپ اوّل، ج 10، ص 178؛ ابهى المداد، ابن عطیه، جمیل حمود، موسسة الاعلمی، بیروت، 1423 ق، چاپ اول، ج 2، ص 378، بیان؛ مؤتمر علماء البغداد فى الامامة و الخلافة، مقاتل بن عطیة بن مقاتل البکری، دار الکتب الاسلامیه، تهران، 1377 ش، ص 181.
منبع: پیام امام امیر المومنین(علیه السلام)، مکارم شیرازى، ناصر، تهیه و تنظیم: جمعى از فضلاء، دار الکتب الاسلامیه، تهران، 1386 ش، چاپ اول، ج 8، ص 52.
پرسش و پاسخ مرتبط
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}