پرسش :

1. چندین فرش قالی از کوچک و بزرگ به همت مؤمنین مسلمان و از پول‏‎ ‎‏ختم گذاری و غیره تهیه شده است. برای این که فرسوده و از قیمت اصلی کاسته نشود؛‏‎ ‎‏برای تعویض قالی های نامبرده فوق، اجازه می فرمایید تبدیل به احسن گردد یا خیر؟‏ 2. فرش هایی را یک عده مؤمنین خیراندیش هر کدام به نام خود یک طاقه، وقف‏‎ ‎‏بر مسجد مذکور کرده اند و وکالت را هم به عهده این جانب قرار داده اند؛ آیا اجازه‏‎ ‎‏می فرمایید تعویض و یا تبدیل گردد یا خیر؟‏ 3. در مسجد مذکور روی همین فرش ها برای مجلس سوگواری و ختم و چهلم، زن و مرد متوفی‏‎ ‎‏شرکت می کنند و در مجلس زنانه یک عده طفل کوچک همراه می آورند و یا در مسجد ممکن است به‏‎ ‎‏حرف های دنیا و یا غیبت بپردازند و شاید زن عذر داشته باشد و مجبور باشد که در مجلس ختم شرکت‏‎ ‎‏کند یا به صرف چای و غیره بپردازند. آیا اجازه می فرمایید شرکت کنند یا خیر؟‏ 4. شرط امام جماعت بنابر مشهور عادل بودن و مسأله دان بودن و صحت قرائت است. اگر وی به‏‎ ‎‏واسطۀ ضعف و نقاهت یا کبر سن در تظاهرات شرکت ننموده، آیا سلب عدالت از او می شود یا خیر؟‏ 5. هرگاه کسی امام جماعتی را به واسطۀ عدم عدالت یا عدم صحت قرائت موظف نباشد به او اقتدا‏‎ ‎‏کند، آیا حق دارد و می تواند به دیگری هم اطلاع دهد یا خیر؟‏ 6. برای صرف شام روی همین فرش های فوق الذکر جهت سفره و اطعام حضرت سید الشهدا علیه السلام‏‎ ‎‏صلاح و اجازه می فرمایید یا خیر؟‏


پاسخ :
‏‏‏‏پاسخ سوال 1:
بسمه تعالی، اگر قالی ها وقف است تا قابل استفاده است، فروش یا تبدیل‏‎ ‎‏آن جایز نیست.‏

‏‏پاسخ سوال 2:
بسمه تعالی، با امکان استفاده از آن در جهت وقف، تعویض و تبدیل جایز‏‎ ‎‏نیست.‏

پاسخ سوال 3:
‏‏بسمه تعالی، فرش ها اگر وقف برای جهت خاصی نباشد استفاده های مذکور مانع ندارد، ولی‏‎ ‎‏باید از عملی که موجب ضرر برای فرش باشد اجتناب شود.‏

پاسخ سوال 4:
‏‏بسمه تعالی، تا عملی که موجب سلب عدالت است از او صادر نشده، اقتدای به او در نماز مانع‏‎ ‎‏ندارد.‏
 
پاسخ سوال 5:
‏‏بسمه تعالی، غیبت مؤمن و تهمت زدن جایز نیست.‏

پاسخ سوال 6:
‏‏بسمه تعالی، فرش ها اگر وقف برای جهت خاصی نباشد، اشکال ندارد.‏

منبع: استفتائات امام خمینی(ره)، جلد 7، ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمیی(ره)، تهران، 1392 ش.