پرسش :

چرا شورای نگهبان علت رد صلاحیت ها را به طور شفاف به عموم مردم اعلام نمی کند؟


پاسخ :
در این باره باید به چند عامل اشاره کرد:
 
1. مطالبه قانون برای حفظ آبروی افراد:
شورای نگهبان و به طور کلی، هیئت های اجرایی و نظارت در انتخابات به عنوان امین نظام، مردم و کاندیداها موظف اند اگر فردی به هر دلیلی احراز صلاحیت نشود، دلایل این امر را صرفا به اطلاع همان شخص برسانند؛ زیرا لزوم امانتداری و حفظ آبروی مؤمن ایجاب می کند که اسرار افراد مخفی بماند.
 
۲. آینده نگری:
ملاک شورای نگهبان در بررسی صلاحیت کاندیداها، وضع فعلی افراد است و چه بسا فردی که در یک دوره صلاحیت وی احراز نمی شود یا رد می شود، برای دور بعدی جبران مافات کرده و مانعی برای احراز صلاحیت وی وجود نداشته باشد. حال در این میان، چه بسا اعلام دلایل عدم احراز صلاحیت یک کاندیدا منجر به پایان حیات سیاسی وی از نظر افکار عمومی شود. علاوه بر این، ممکن است فردی برای نمایندگی مجلس صلاحیت های لازم را نداشته باشد، اما برای مناصب دیگری واجد صلاحیت باشد. در این حالت، اعلام دلایل رد یا عدم احراز صلاحیت وی برای نمایندگی مجلس می تواند بر آینده ی حیات سیاسی وی تأثیر نامطلوب بگذارد.
 
٣. جلوگیری از ترور شخصیت وی توسط مخالفان:
از آنجا که ممکن است فردی که در یک دوره تأیید یا احراز صلاحیت نمی شود، برای دور بعدی احراز صلاحیت شود، اعلام دلایل رد یا عدم احراز صلاحیت وی می تواند منجر به دادن بهانه های لازم به مخالفان و منتقدان وی جهت تخریبش باشد.

منبع: شبکه روشنگران فرهنگی