پرسش :

گفته اند: «اگر کسی در سه نماز پی در پی حداقل یک بار شک کند صدق کثیر الشک بر او می‌شود» آیا شک کردن در این سه نماز باید عین هم باشد؟ مثلاً برای این‌که کسی کثیر الشک در صحت قرائت نماز شود باید چند بار در تلفظ یک کلمۀ خاص شک کند یا این‌که اگر هر بار در تلفظ کلمه‌ای (غیر از کلمۀ دفعۀ قبل) شک کند نیز کثیر الشک است؟


پاسخ :
اگر در سه نماز پی در پی شک کند کثیر الشک است و لازم نیست شک‌ها عین هم باشد. البته در فرض سوال، اگر در یک کلمه زیاد شک می‌کند نسبت به صحت قرائت همان کلمه بی اعتنا خواهد بود لذا اگر در کلمۀ دیگری شک کرد باید به دستور شک عمل نماید. و اگر شک از روی وسواس باشد به هیچ وجه نباید اعتنا کند چه در یک کلمۀ خاص و چه در کلمات مختلف.

منبع: zanjani.net