پرسش :

در طی سال‌های گذشته، فاصله‌ای بین مردم و دولت ایجادشده که تبعات خوبی هم نداشته است. در حال حاضر این فاصله چگونه ترمیم می‌شود؟ با توجه به اینکه آقای رئیسی دولت خودشان را دولت مردمی نامیدند، از نظر شما این دولت چه خصوصیاتی دارد؟


پاسخ :
پاسخ از آقای مهندس سیدمرتضی نبوی(1):
این فاصله موقعی برطرف خواهد شد که مردم احساس کنند دولت مردمی و از جنس مردم است. اینجا می‌شود به شهید رجایی و شهید باهنر اشاره کرد که از جنس مردم بودند. سبک زندگی‌ و ارتباطات مردمی‌ این دو بزرگوار به‌گونه‌ای بود که فاصله‌ای بین دولت و مردم وجود نداشت.

شهید رجایی می‌گفت کابینه‌ی من فقط این وزرا نیستند، بلکه همه‌ی مردم‌اند. اگر کسی همه‌ی مردم را عضو دولت خودش ببیند و به همه‌ی مردم خدمت‌رسانی کند، باعث ازبین‌رفتن فاصله‌ها می‌شود. اگر دولتمردان زندگی اشرافی نداشته باشند و مثل مردم متوسط و پایین جامعه زندگی کنند، آن‌وقت با مردم در ارتباطات‌‌اند و کاملاً از مشکلات مردم آگاه می‌شوند و کانال‌هایی ایجاد می‌کنند که نیازها و مطالبات مردم را برطرف کنند. با این سبک زندگی، فاصله‌ها از بین خواهد رفت.

شهید رجایی همیشه به وزرایش توصیه می‌کرد که هر هفته یکی دو روز به مجلس بروید و با نمایندگان مردم ارتباط نزدیک داشته باشید تا متوجه شوید که هر نماینده در حوزه‌ی خودش چه مشکلاتی دارد و آن‌ها را پیگیری کنید. کابینه‌ی خودش را در استان‌های محروم تشکیل می‌داد تا در آنجا به‌صورت محلی مشکلات مردم را با سرعت حل کند. برای استان‌هایی که محروم‌تر بودند، چند نفر از وزرا را معین کرده بود که به‌طور ویژه مشکلات نقاط محروم را پیگیری و برطرف کنند.

پس، دولت مردمی در متن مردم حضور دارد، از جنس خود مردم است، ارتباطاتش را با مردم گسترده می‌کند و درِ اتاق وزرا و مسئولانش به روی مردم باز است. این ارتباطات باعث می‌شود که همه در مراتب مختلف بروکراسی احساس کنند که باید خدمتگزار مردم باشند و مشکل مردم را حل کنند. این کار اعتمادآفرین است و مردم می‌فهمند که دولت از جنس آن‌ها و در خدمت آن‌هاست و تلاش و همتش برای برطرف‌کردن مشکلات آن‌ها خواهد بود.

پی نوشت:
1. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه

منبع: khamenei.ir