پرسش :

ائمه عليهم‌السّلام از اصلاب شامخه و ارحام مطهره‌اند، ولی دو فرد از ائمه ما از ‏مادران غيرمسلمان بودند، يكى دختر يزدگرد ساسانى و ديگرى فرزند پادشاه روم. ‏گرچه در هنگام زوجيت در لباس اسلام بودند ولى كلمهٔ أرحام جمع است كه به رحم قبل از مادر ‏امام (ع) هم اطلاق مى‌شود. آيا اين روايت ضعيف است، در صورت صحت، آيا اطلاق طهارت بر ارحام غيرمسلمان جايز است؟


شرح پرسش :
پاسخ :
نياكان پدرى و مادرى اهل‌بيت عصمت و طهارت يعنى معصومين (عليهم‌السّلام) از طهارت توحيد برخوردار ‏بوده و از لوث شرك مصون بوده‌اند، و هر كدام از پدران و مادران در هر عصرى كه بسر مى‌بردند بنابر دين ‏توحيدى همان زمان موحّد بودند و به صرف دسترسى به اسلام ناب به دين حنيف و شريف رسول اكرم ‏‏(صلّى‌الله‌عليه‌وآله) مشرف مى‌شدند، و هيچگاه برخلاف حجّت و تكليف و اصل عمل نمى‌كردند.‏

آیةالله جوادى آملى 7 / 3 / 1374‏