پرسش :

آيا ازدواج داراى هويت دينى است؟


شرح پرسش :
پاسخ :
‎ارزش زن به عنوان هويت دينى وقتى روشن مى‏شود كه گوشه‏اى از اسرار نكاح و رموز ازدواج از ‏زبانِ صاحبِ وحى بازگو شود تا معلوم گردد كه زن نه تنها ملعبه مرد نيست و نه تنها وابسته ‏نمى‏باشد و نه تنها ابزار نيست بلكه چون بنيان مرصوصى است كه مرد را از پرتگاه دوزخ مى‏رهاند و ‏از انحراف نجات مى‏دهد و باهم از خطر تيرگى و تاريكى آسوده مى‏شوند و هماهنگِ هم راهِ فلاح و ‏صلاح و نجاح را طىّ مى‏كنند و از طلاح و تباه و تبار مى‏رهند‎.‎
‎ ‎رسول اكرم حضرت محمد بن عبداللَّه صلى الله عليه وآله چنين مى‏فرمايد‎:‎
‎ »‎مَنْ‎ ‎تزوّج أحرز نصف دينه»(1)‏
‎ ‎يعنى مردى كه با زن ازدواج نمايد و زنى كه با مرد عقدِ زناشويى ببندد هركدام نصف دين خود را ‏حفظ نموده‏اند. يعنى هويّتِ مرد براى زن در نكاح ونيز هويتِ زن براى مرد در ازدواج يك هويت دينى ‏است نه غريزى و آميزش حيوانى كه در هر نر و ماده‏اى يافت مى‏شود، و باز پيامبر گرامى اسلام ‏صلى الله عليه وآله مى‏فرمايد‎:‎
‎ »‎ما من شابٍّ تزوّج فى حداثة سنّه الّا عجّ شيطانه، يا ويله عَصَمَ منّى ثُلْثَى دينه فليتّقِ اللَّهَ ‏العبدُ فى الثلث الآخر»(2)‏
‎ ‎يعنى هيچ جوانى نيست كه در عنفوانِ جوانى ازدواج نمايد مگر‎ ‎آن كه شيطانِ مراقب وى ناله بر ‏مى‏آورد كه «او دو سوم دين خود را از من حفظ نموده است»، بنده خدا بعد از ازدواج بايد درباره يك ‏سومِ ديگرِ دين خود پرهيزكار باشد. در اينحال مرد يا زن جوان كه پيوند زندگى مشترك را مى‏بندند با ‏اين عمل بخشِ مهمّ دينِ خود را حفظ مى‏نمايند. چنين نگرش ملكوتى به زن و نگاه الهى به ازدواج و ‏بينش آسمانى به تشكيل كانونِ مشترك زناشويى هرگز مرد را وابسته يا آزاد نمى‏بيند و زن را نيز از ‏نگاه وابستگى و ابزارى مصون مى‏داند‎.‎
‏‏
‏(1) جامع احاديث الشيعه، ج20، ص8.‏
‏(2) همان مأخذ، ص9.‏

‏( آیةالله جوادی آملی ،زن در آئينه جلال و جمال، صفحات 339 و 340.)‏