پرسش :

دلايل عمده‌اي كه قوم يهود را آينده نگر كرده كدامند؟


شرح پرسش :
پاسخ :
هر مسأله اجتماعي چندين عامل مي‌تواند داشته باشد لكن در اينجا به مهمترين دلايلي كه قوم يهود را آينده نگر جلوه مي‌دهد و آنها بر اساس اين باورها، روحيه توسعه طلبي پيدا مي‌كنند را به صورت خلاصه بررسي مي‌كنيم:[1]
1. اميدوار بودن به يك آينده بهتر: قوم يهود نظر به اينكه آينده جهان را از آنِ يهود مي‌دانند روحيه آينده نگري خود را تقويت مي‌كنند.
2. تأكيد بر اين مطلب كه خداوند قوم اسرائيل را ممتاز مي‌شمارد.
3. علاقه اين قوم به رفاه و آسايش پيروان خود.
4. روحيه نژاد پرستي يهوديان.[2]
از ديدگاه يهوديان، سبب واقعي انتخاب بني اسرائيل به عنوان ملت برگزيده از سوي خدا، يكي از پيچيده‌ترين اسرار يهوه (خداي يهود) است. از آنجا كه يهوديان خود را ملت برگزيده و داراي منزلت والاي سامي مي‌شمارند، هيچ كس را قابل قياس با خويش نمي انگارند. حتي فرشتگان الهي نيز شايستة برابري با آنان نيستند. اين قوم خويشتن را چندان داراي شرافت مي‌دانند كه خود را در مرتبه‌اي پس از خداوند مي‌پندارند.
اين قوم بر اساس اين پندارها آيندة جهان را به نفع خود تلقي مي‌كنند و در دنيا به دامنة جنايات خود توسعه مي‌دهند. لذاست كه حاخام شانينا مي‌گويد: «همة آنچه در جهان است و همة اشياء، بويژه حيواناتي كه به شكل يهوديانند (يعني غير يهود)، بايد در خدمت يهوديان باشند.» روحية نژاد پرستي يهوديان، پديدة تازه‌اي نيست، بلكه ويژگي ديرينه‌اي است كه ريشه در باورهاي ديني آنان دارد. اعتقاد به برتري نژادي به عنوان يكي از اصلي‌ترين تعاليم تورات، از بارزترين مميّزات روحي اين قوم بوده و هم چون خوني در شريان نظام اعتقادي آنان جاري است. و بر اساس اين باورهاي غلط از نيل تا فرات را به عنوان سرزمين موعود و آينده يهود پي ريزي مي‌كنند.[3]
از نگاه تورات، جز بني اسرائيل، كسي هم پايه و هم شأن يهوديان نيست. در منطق تورات يهوديان قوم برگزيده اند و ديگران مملوك ايشان. تورات در سراسر اسفار سي و نه گانة خود،‌ همواره آهنگ برتري قوم يهود را بر ديگر اقوام مي‌نوازد و بذر حقدوكينه نسبت به ديگران را در دل پيروان خود مي‌افشاند.[4]
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. يهود و صهيونيسم، تأليف احمد كريميان.
2. يهوديت، تأليف عبد الرحيم سليماني اردستاني.
3. آشنايي با دين يهود، تأليف مهرداد ايزد پناه.
4. اديان زندة جهان، تأليف رابرت ا. هيوم.


[1] . سليماني اردستاني، عبد الرحيم، يهوديت، انتشارات انجمن معارف اسلامي ايران، چاپ اول، 1382ش، ص 13.
[2] . رابرت ا. هيوم، اديان زندة جهان، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامي، چاپ اول، 1369، ص266.
[3] . كريميان، احمد، يهود و صهيونيسم، قم، انتشارات بوستان كتاب دفتر تبليغات، چاپ اول، 1384، ص184.
[4] . همان، ص187.
( اندیشه قم )