پرسش :
شيعه به چند قسمت تقسيم ميشود؟
شرح پرسش :
پاسخ :
جواب اجمالي:
عمده انشعابات شيعه بعد از شهادت امام حسين (عليه السلام) پديد آمد. كيسانيه، زيديه، اسماعيليه، عماريه، شميطيه، ناووسيه، واقفيه، و اماميه از فرقههاي پديد آمده بودند كه از بين آنها فقط زيديه و اسماعيليه و اماميه باقي ماندهاند.
جواب تفصيلي:
بر اثر وقايعي همچون وفات پيامبر (صلي اللَّه عليه و آله) جنگهاي جمل و صفين، شهادت امامان معصوم و پيدايش مدعيان دروغين، انحرافاتي در افكار و عقايد مسلمانان پديد ميآمد و دستهها و گروههاي متفاوت شكل ميگرفتند ولي به طور كلي ميتوان گفت مذهب شيعه تا شهادت امام حسين (عليه السلام) انشعابي نداشت بعد از آن حضرت اقليتي به نام "كيسانيه" پسر سوم امام علي (عليه السلام) به نام محد بن حنفيه را امام ميدانند و در اعتقاد خود به دو دسته تقسيم شدهاند گروهي او را مهدي موعود و منجي غائب ميدانند و گروهي مرگ او را پذيرفته و فردي ديگري را امام بعد از او ميشمرند در مقابل اكثريتي هم بودند كه امامت سجاد را پذيرفتند بعد از شهادت امام سجاد (عليه السلام) عدهاي امامت امام محمد باقر را قبول كردند و جمعي هم برادر ايشان زيد را كه شهيد شده بود امام دانستند و به زيديه موسوم شدند.
بعد از رحلت امام باقر (عليه السلام) شيعيان به امام صادق (عليه السلام) گرويدند و بعد از شهادت ايشان به امام موسي كاظم (عليه السلام) گرويدند ولي دستهاي هم پسر بزرگ امام صادق (عليه السلام) به نام اسماعيل را كه در زمان حيات پدر فوت كرده بود امام دانستند و به اسماعيليه موسوم شدند. بعضي هم پسر ديگر آن حضرت، عبداللَّه افطح را امام دانستند و عماريه نام گرفتند و جمعي هم فرزند ديگر امام ششم، محمد را پيشوا گرفتند و شميطيه ناميده شدند و گروهي هم به نام ناووسيه امام صادق (عليه السلام) را آخرين امام فرض كردند. واقفيه كساني بودند كه بعد از شهادت امام كاظم (عليه السلام) به امام رضا (عليه السلام) نگرويدند و ميگويند امام كاظم (عليه السلام) وقتي به سراي هارون الرشيد وارد شد ديگر خارج نگرديد و لذا وي همان منجي غايب و مهدي موعود است.[1]
بعد از امام هشتم تا امام دوازدهم انشعاب قابل توجه و پايداري پديد نيامد و فرقههايي هم كه نام برده شده در زمان كوتاهي از بين رفتند به جز زيديه و اسماعيليه كه هم اكنون در يمن و هند و لبنان و جاهاي ديگر زندگي ميكنند.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . برداشتي از كتاب شيعه در اسلام، علامه طباطبائي، چ ششم، 1372، ص 71 60 و ترجمهي الفرق، بين الفِرق در تاريخ مذاهب اسلام اثر ابومنصور عبدالقاهر بغدادي به اهتمام دكتر شكور، چ دوم، 1344، ص 36 28.
جواب اجمالي:
عمده انشعابات شيعه بعد از شهادت امام حسين (عليه السلام) پديد آمد. كيسانيه، زيديه، اسماعيليه، عماريه، شميطيه، ناووسيه، واقفيه، و اماميه از فرقههاي پديد آمده بودند كه از بين آنها فقط زيديه و اسماعيليه و اماميه باقي ماندهاند.
جواب تفصيلي:
بر اثر وقايعي همچون وفات پيامبر (صلي اللَّه عليه و آله) جنگهاي جمل و صفين، شهادت امامان معصوم و پيدايش مدعيان دروغين، انحرافاتي در افكار و عقايد مسلمانان پديد ميآمد و دستهها و گروههاي متفاوت شكل ميگرفتند ولي به طور كلي ميتوان گفت مذهب شيعه تا شهادت امام حسين (عليه السلام) انشعابي نداشت بعد از آن حضرت اقليتي به نام "كيسانيه" پسر سوم امام علي (عليه السلام) به نام محد بن حنفيه را امام ميدانند و در اعتقاد خود به دو دسته تقسيم شدهاند گروهي او را مهدي موعود و منجي غائب ميدانند و گروهي مرگ او را پذيرفته و فردي ديگري را امام بعد از او ميشمرند در مقابل اكثريتي هم بودند كه امامت سجاد را پذيرفتند بعد از شهادت امام سجاد (عليه السلام) عدهاي امامت امام محمد باقر را قبول كردند و جمعي هم برادر ايشان زيد را كه شهيد شده بود امام دانستند و به زيديه موسوم شدند.
بعد از رحلت امام باقر (عليه السلام) شيعيان به امام صادق (عليه السلام) گرويدند و بعد از شهادت ايشان به امام موسي كاظم (عليه السلام) گرويدند ولي دستهاي هم پسر بزرگ امام صادق (عليه السلام) به نام اسماعيل را كه در زمان حيات پدر فوت كرده بود امام دانستند و به اسماعيليه موسوم شدند. بعضي هم پسر ديگر آن حضرت، عبداللَّه افطح را امام دانستند و عماريه نام گرفتند و جمعي هم فرزند ديگر امام ششم، محمد را پيشوا گرفتند و شميطيه ناميده شدند و گروهي هم به نام ناووسيه امام صادق (عليه السلام) را آخرين امام فرض كردند. واقفيه كساني بودند كه بعد از شهادت امام كاظم (عليه السلام) به امام رضا (عليه السلام) نگرويدند و ميگويند امام كاظم (عليه السلام) وقتي به سراي هارون الرشيد وارد شد ديگر خارج نگرديد و لذا وي همان منجي غايب و مهدي موعود است.[1]
بعد از امام هشتم تا امام دوازدهم انشعاب قابل توجه و پايداري پديد نيامد و فرقههايي هم كه نام برده شده در زمان كوتاهي از بين رفتند به جز زيديه و اسماعيليه كه هم اكنون در يمن و هند و لبنان و جاهاي ديگر زندگي ميكنند.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . برداشتي از كتاب شيعه در اسلام، علامه طباطبائي، چ ششم، 1372، ص 71 60 و ترجمهي الفرق، بين الفِرق در تاريخ مذاهب اسلام اثر ابومنصور عبدالقاهر بغدادي به اهتمام دكتر شكور، چ دوم، 1344، ص 36 28.
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}