پرسش :

چه راهي وجود دار كه ايمانمان از اينكه داريم بيشتر شود؟


شرح پرسش :
پاسخ :
به منظور تقويت ايمان توجه شما را به رعايت نكات زير جلب مي‌كنيم: 1- در ابتدا لازم است شناخت كافي از ايمان، درجات آن و آثار و پيامدهاي آن داشته باشيد كه بدين منظور با مطالعه در اين زمينه به توسعة سطح اطلاعات و آگاهي‌هاي خود بپردازيد. مثلاً با مطالعة قرآن و تدبر در آيات آن و مراجعه به تفسير قرآن و با مطالعة كتب و نوشته‌هاي افراد وارسته و داراي قلم تأثيرگذار شناخت بيشتري در زمينة معارف الهي پيدا كنيد. زيرا بدون شناخت و درك صحيح از ايمان و مراحل و مراتب آن نمي‌توان پله‌هاي آن را درنورديد.
2- برداشتن موانع راه مرحلة ديگري است كه سالك بايد بپيمايد. اجتناب از گناهان و رذايل اخلاقي سبب تصفيه دل مي‌شود و زمين نفس را آمادة پذيرايي از فضايل اخلاقي و كمالات معنوي مي‌كند و تا روح و روان انسان از زشتي‌ها و لغزش‌ها پاك و منزه نشود قابليت لازم براي رشد و كمال را پيدا نمي‌كند. قلب آلوده چگونه مي‌تواند مركز تابش انوار الهي باشد و درجات بالاي ايمان را درك كند. پس بنابراين با برنامه‌ريزي دقيق و به تدريج پس از شناسايي گناهان و رذايل اخلاقي خود به از بين بردن و يا كاستن آن بپردازد. لازم به ذكر است حركت در اين مسير به اراده‌اي محكم و همت بلند و تلاش مستمر نيازمند است. تا بتواند به طور جدي از محرمات مختلف دوري گزيند و تمام جوارح خويش را بر كنترل عقل درآورد.
3- با تحصيل معارف صحيح و كسب فضايل و مكارم اخلاقي و انجام واجبات و وظائف شرعي حركت خويش در اين مسير را عمق بيشتري بخشد. همانطور كه قرآن د سورة فاطر آية 10 مي‌فرمايد: «اليه يصعد الكلم الطيب و العمل الصالح يرفعه» براي رسيدن به اوج كمال و حركت در مسير معنويت و ايمان، بايد به عمل صالح همت گمارد چه عمل صالح است كه باورها و اعتقادات قلبي را رفعت مقام مي‌دهد.
اينك با توجه به اين 3 نكتة كلي بهتر است به بعضي راهكارهاي عملي در اين زمينه اشاره‌اي داشته باشيم:
1- به نمازهاي واجب اهميت بيشتري داده سعي كنيد در اول وقت بخوانيد و حضور قلب در نماز را تقويت نماييد.
2- سعي شود به نمازهاي نافله به خصوص نافلة شب توجه شود كه خداوند در قرآن كريم متهجد و نافلة شب را زمينة‌ساز رسيدن به مقام محمود مي‌داند.
3- هر شب قبل از خوابيدن به محاسبة نفس بپردازيد و با يك ارزيابي دقيق نسبت به اعمال و رفتار روز جاري، موفقيت يا عدم موفقيت خود را مورد توجه قرار داده و اگر مرتكب خلاف و لغزش شده‌ايد خود را تنبيه و اگر توجه كافي به انجام واجبات داشته‌ايد شكر گزار خداوند بوده و خود را تشويق كنيد.
4- در انتخاب دوستان خود دقت زيادي داشته باشيد زيرا دوست و رفيق تأثير زياد و عميقي در افكار و انديشه‌ها و رفتار انسان دارد.
5- با قرآن مأنوس باشيد و هر روز پس از قرائت قرآن در آيات آن تدبّر و تفكر كنيد.
6- ذكر خدا و حضور حضرت حق در تمام اوقات را مورد توجه خود قرار دهيد.
7- در مجالس مذهبي. مراسم سوگواري ائمة اطهار عليهم السلام، و جلسات تفسير قرآن و نهج البلاغه ... شركت نماييد.
8- در تمام مراحل اخلاص در عمل فراموش نشود.
منابع براي مطالعة بيشتر:
1ـ ايمان، نوشته شهيد دستغيب.
2ـ قلب سليم، نوشته شهيد دستغيب.
3ـ به سوي خودسازي، نوشته استاد محمدتقي مصباح يزدي، انتشارات مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره).
4ـ نقطه‎هاي آغاز در اخلاق عملي، نوشته آيت‎الله محمدرضا مهدوي‎كني، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامي.