پرسش :

چگونه مي شود با قرآن کريم با حضرت مهدي (علیه السلام) ارتباط روحي و معنوي بر قرار کرد ؟


شرح پرسش :
پاسخ :
خواندن قرآن، زيارت عاشورا و زيارت جامعه بايد يكي از برنامه‌هاي مستمر يك منتظر باشد. عاشق و منتظر، اولا قرآن و زيارت را به نيت امام و هديه براي او مي‌خواند، و ثانيا سعي مي‌كند با حال توجه و حضور قلب بخواند و ثالثا به معاني دقت كند و رابعا به مفاد و محتوا عمل كند، و خامسا با خلوص نيت و از صدق دل بخواند. در اين صورت است كه صفاي باطن پيدا كرده و مورد توجه حضرت قرار مي‌گيرد.
پرسش: چه کار باید کرد که امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را با چشمان خود ببینیم ؟
ملاقات و ديدار با حضرت به دو صورت امكان دارد: 1. ديدار بدون شناخت؛ 2.ديدار با شناخت.
ديدار بدون شناخت به اين معنا است كه انسان حضرت را ببيند؛ ولي او را نشناسد. اين نوع ديدار، ممكن است بارها براي انسان اتفاق بيفتد و او متوجه نباشد. ديدار همراه با شناخت به اين معنا است كه انسان حضرت را ببيند و بعد از ديدار (و يا در هنگام ديدار) آقا را بشناسد. اين نوع ديدار بستگي به دو شرط اساسي دارد: 1. قابليت انسان، يعني، آدمي داراي طهارت روح باشد. 2.مصلحت در ديدار؛ يعني، اين چنين ديدار به صلاح بوده و مشكلي ايجاد نكند.
اگر آدمي به وظايف ديني عمل كرده و اوامر الهي را امتثال كند و حضرت مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف) نيز مصلحت بداند، انشاءالله موفق به زيارت حضرت مي‌شود. البته چهل شب مسجد جمكران رفتن و دعا كردن براي ديدار نيز كمك مي‌كند. همچنين مرحوم حاج شيخ عباس قمي، در مفاتيح براي خواب ديدن ائمه(علیهم السلام) راه‌هايي را مطرح كرده است.