پرسش :
دين و قرآن جديد حضرت مهدی (عج) چيست؟
شرح پرسش :
پاسخ :
با مراجعه به مصادر حديثي روشن مي شود تعبير دين جديد و قرآن جديد در روايات وجود ندارد بلکه تعبيراتي مشاهده مي شود که ممکن است از مجموعه آنها چنين استنباط شود که حضرت دين جديد مي آورد. تعبيراتي مانند "سلطان جديد، امر جديد، قضا جديد، سنة جديدة" البته در برخي احاديث تعبير "کتاب جديد" مطرح شده است. در اين زمينه علما و انديشمندان بزرگوار ما مباحثي مطرح کرده اند که به پاره اي از آنها اشاره مي شود:
الف. مطابق برخي روايات، بخشي از احکام به جهت نبودن شرايط آنها توسط معصومين بيان نشده است و فقط علم آنها نزد اهل بيت(علیهم السلام) باقي مانده است که در عصر ظهور بيان مي شود.
ب. بخشي از احکام به جهت دور شدن مردم از حقايق دين، مهجور و فراموش مي شود که در عصر ظهور زنده و احيا مي شود.
ج. به علت برخي موانع، برخي از احکام به درستي اجرا نمي شود. عصر ظهور دوران اجراي کامل و صحيح احکام است.
د. در عصر ظهور به علت بالا رفتن سطح فکر و آمادگي و قابليت بيشتر معارف ديني، حقايق و معرفت هاي ديني به صورت گسترده در اختيار مردم قرار مي گيرد.
هـ. اسلوب و روشي که امام مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در حکومتداري از آن استفاده مي کند با روش های رايج و شناخته شده در نزد مردم متفاوت است.
و. در طول تاريخ، به علت آن که امامت و مديريت معصوم پذيرفته نشد و نااهلان اختيار حکومت و برطرف کردن نيازهای فکري و ديني را به عهده گرفتند که نتيجه آن نيز غيبت امام معصوم(علیه السلام)را رقم زد، بدعتها و انحرافاتي در دين به وجود آمد که در پارهای از موارد از مسلمات و ضروريات دين شمرده شد. تلاش فقهای شيعه به علت مظلوميت و اقليت آنان ره به جايي نبرد. در عصر ظهور بدعتها از بين ميرود.
مجموعه عوامل ياد شده باعث مي شود که دين در عصر ظهور براي مردم به صورت جديد به تصوير در آيد نه اين که دين جديد و قرآن جديد بيايد. امام مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف) جانشين خاتم الانبيا است. خاتميت پيامبر و دين اسلام از ضروريات تفکر اسلامي است که در جاي خود اثبات شده است.
ناگفته نماند که در زمان ظهور قرآن منسوب به امام علي(علیه السلام) نيز ممکن است در اختيار مردم قرار گيرد. اين قرآن از لحاظ متن و محتوا تفاوتی با قرآن فعلي ندارد بلکه شامل تفاسير و شأن نزول و برخي نکات ديگر است که استفاده صحيح از قرآن را ميسر میکند. ممکن است منظور از کتاب جديد، قرآنی باشد که منسوب به امام علي(علیه السلام) است.
با مراجعه به مصادر حديثي روشن مي شود تعبير دين جديد و قرآن جديد در روايات وجود ندارد بلکه تعبيراتي مشاهده مي شود که ممکن است از مجموعه آنها چنين استنباط شود که حضرت دين جديد مي آورد. تعبيراتي مانند "سلطان جديد، امر جديد، قضا جديد، سنة جديدة" البته در برخي احاديث تعبير "کتاب جديد" مطرح شده است. در اين زمينه علما و انديشمندان بزرگوار ما مباحثي مطرح کرده اند که به پاره اي از آنها اشاره مي شود:
الف. مطابق برخي روايات، بخشي از احکام به جهت نبودن شرايط آنها توسط معصومين بيان نشده است و فقط علم آنها نزد اهل بيت(علیهم السلام) باقي مانده است که در عصر ظهور بيان مي شود.
ب. بخشي از احکام به جهت دور شدن مردم از حقايق دين، مهجور و فراموش مي شود که در عصر ظهور زنده و احيا مي شود.
ج. به علت برخي موانع، برخي از احکام به درستي اجرا نمي شود. عصر ظهور دوران اجراي کامل و صحيح احکام است.
د. در عصر ظهور به علت بالا رفتن سطح فکر و آمادگي و قابليت بيشتر معارف ديني، حقايق و معرفت هاي ديني به صورت گسترده در اختيار مردم قرار مي گيرد.
هـ. اسلوب و روشي که امام مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در حکومتداري از آن استفاده مي کند با روش های رايج و شناخته شده در نزد مردم متفاوت است.
و. در طول تاريخ، به علت آن که امامت و مديريت معصوم پذيرفته نشد و نااهلان اختيار حکومت و برطرف کردن نيازهای فکري و ديني را به عهده گرفتند که نتيجه آن نيز غيبت امام معصوم(علیه السلام)را رقم زد، بدعتها و انحرافاتي در دين به وجود آمد که در پارهای از موارد از مسلمات و ضروريات دين شمرده شد. تلاش فقهای شيعه به علت مظلوميت و اقليت آنان ره به جايي نبرد. در عصر ظهور بدعتها از بين ميرود.
مجموعه عوامل ياد شده باعث مي شود که دين در عصر ظهور براي مردم به صورت جديد به تصوير در آيد نه اين که دين جديد و قرآن جديد بيايد. امام مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف) جانشين خاتم الانبيا است. خاتميت پيامبر و دين اسلام از ضروريات تفکر اسلامي است که در جاي خود اثبات شده است.
ناگفته نماند که در زمان ظهور قرآن منسوب به امام علي(علیه السلام) نيز ممکن است در اختيار مردم قرار گيرد. اين قرآن از لحاظ متن و محتوا تفاوتی با قرآن فعلي ندارد بلکه شامل تفاسير و شأن نزول و برخي نکات ديگر است که استفاده صحيح از قرآن را ميسر میکند. ممکن است منظور از کتاب جديد، قرآنی باشد که منسوب به امام علي(علیه السلام) است.
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}