پرسش :

ابزار و روش‏هاي تهاجم فرهنگي چيست؟


شرح پرسش :
پاسخ :
هر جريان فرهنگى، به ابزارها و روش‏هايى نياز دارد تا بتواند در طرف مقابل رسوخ و نفوذ كند. امپرياليسم غرب به ويژه آمريكا در تهاجم به بنيان‏هاى فرهنگى كشور ما از روش‏ها و ابزارهاى مختلفى استفاده كرده است از جمله:
1. ابزارها و روش‏هاى فرهنگى
اين گزينه شامل استفاده از هنر سينما و تئاتر، انواع فيلم‏ها و سريال‏هاى تلويزيونى، اشعار و مقالات و رمان‏هاى مختلف جهت ترويج پوچ‏گرايى و بى هويت كردن مردم يك كشور و ايجاد ترديد در مبانى تئوريك نظام سياسى جمهورى اسلامى ايران، نفوذ در مدارس و دانشگاه‏ها و ترويج مكاتبى چون انسان‏مدارى (اومانيسم)، سكولاريسم و تكثرّگرايى (پلوراليزم) دينى براى تضعيف مبانى معرفتى حكومت دينى و
2. ابزارها و روش‏هاى اقتصادى
صندوق بين المللى پول و بانك جهانى در تلاشى هدفمند، براى دادن وام به دولت‏ها شرايطى را مى‏گذارند كه در تحميل فرهنگ سرمايه‏دارى غرب مؤثر است. به عنوان مثال براى دادن وام به ايران، شرايطى مبتنى بر تسريع خصوصى سازى، تعديل اقتصادى و هماهنگى با بازار آزاد جهان قرار داده شد كه به ايجاد مناطق آزاد تجارى و ديگر تحولات انجاميد. اين مناطق زمينة بسيار مناسبى براى ترويج فرهنگ غربى، تغيير الگوى مصرف، تجمّل گرايى و مدهاى غربى فراهم كرده است. از طرف ديگر، براى صدور تكنولوژى‏هاى غرب، شرط همكارى و انتقال تكنولوژى را به گونه‏اى ترسيم مى‏كنند كه فرهنگ بيگانه را نيز وارد آن كشور سازد.
3. ابزارها و روش‏هاى اجتماعى
شامل گستردن فساد جنسى در جامعه با فيلم‏هاى ويديويى و برنامه‏هاى تلويزيونى و ماهواره‏اى، مجلات و تصاوير مبتذل، كاتالوگ كالاهاى لوكس و تبليغاتى و. همه اينها در ترويج فسادهاى اجتماعى، بى‏هويت كردن نسل جوان، گسترش فساد و خشونت، نا امنى، بى‏كارى و مشكلاتى از اين دست نقش دارند. آنها مى‏خواهند افراد جامعه، به خصوص نسل جوان را از اهداف معنوى و فرهنگ انقلاب اسلامى منحرف كنند. ايجاد روحيه مدگرايى و اخلاق خاص ترويج كنندگان اين مدها، در قالب گروه‏هايى مانند رپ و هوى متال ديده مى‏شود كه ترويج كننده رفتارهاى ضد اخلاقى است همجنس بازى و برقرارى روابط آزاد جنسى از رهاوردهاى اين پديده است از طرف ديگر، صنعت گردشگرى بدون كنترل و نظارت‏هاى لازم و گسترش مصرف مواد مخدر و مشروبات الكلى نيز از ديگر ابزارهاى اجتماعى تهاجم فرهنگى به شمار مى‏آيند.
4. تهاجم فرهنگى در محيط دانشگاهى
مانند ايجاد دگرگونى در نظام فكرى و اعتقادى، از طريق استفاده‏هاى نادرست فلسفى و نظرى از رهاوردهاى علمى و القاى ناكارآمدى حكومت دينى، القاى نگرش‏هاى معرفت شناختى، جامعه شناختى، روان‏شناختى و تفكرات سياسى و اجتماعى غربى و تبليغ خالى بودن دين از چنين محتوياتى، كم‏رنگ‏سازى ارزش‏هاى اصيل و پايدار دينى و تبليغ نسبيتّ و تاريخ مندى اصول ارزش‏ها و تبعيت آن از ذوق و سليقه‏هاى قومى و نژادى تلاش براى نفوذ در جريانات اثرگذار و كشاندن آنها به سوى حركت‏هاى معارضه آميز و سياسى كارى، به جاى تلاش‏هاى انقلابى و اسلامى.(1)
پى‏نوشت‏
(1) ر. ك: على ذوعلم، جرعه جارى( سى مقاله پژوهشى پيرامون انقلاب اسلامى )، عليرضا كريميان، ماهيت انقلاب اسلامى و تهاجم فرهنگى، ص 469