پرسش :
من در کتاب عایشه بعد از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) ،به قلم کورت فیشلر، خواندم که عایشه بعد از پیامبر با طلحه ازدواج کرده، میخواستم بدانم آیا چنین چیزی درست است یا نه؟
شرح پرسش :
پاسخ :
در قرآن مجید، دو آیه ذیل، ناظر به مطلبی است که در مورد سؤال شما قرار گرفته است.
"النبی اولی بالمؤمنین من انفسهم و ازواجه امهاتهم...[پیغمبر اسلام از خود مؤمنین نسبت به آنان اختیار دارتر است، و همسران وی مادران ایشانند...[1]"
مرحوم علامه طباطبائی در ذیل این آیه مینویسند:
... اینکه زنان رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مادران امتند، حکمی است شرعی و مخصوص به آن جناب و معنایش این است : همانطور که احترام مادر، بر هر مسلمان واجب، و ازدواج با او حرام است، همچنین احترام همسران رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بر همه آنان واجب، و ازدواج با آنان بر همه حرام است[2].
"... وَ ما کانَ لَکُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللّهِ وَ لا أَنْ تَنْکِحُوا أَزْواجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَدًا إِنَّ ذلِکُمْ کانَ عِنْدَ اللّهِ عَظیمًا...و شما حق ندارید رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را اذیت کنید، و بعد از مرگش با همسران او ازدواج نمایید، این کار تا ابد ممنوع است، چون نزد خدا کاری عظیم است. [جرمی بزرگ است][3]".
با ملاحظه این دو آیه، تصدیق خواهید فرمود که هیچ مسلمانی را یارای مخالفت با این دستور صریح خداوند، نیست، بنابراین نسبت مذکور در سوال، قطعاً خلاف واقع است. بله، در شأن نزول آیه 53 احزاب روایت شده است که ... طلحه بن عبیدالله گفته بود: محمد ما را از گرفتن دختر عموهایمان منع میکند، آن وقت بعد از ما زنان ما را میگیرد؟! ما هم صبر میکنیم تا او بمیرد، زنان او را بعد از او میگیریم و روایت شده که منظور او عایشه و ام سلمه بوده که پس از این گفته، آیه 53 سوره احزاب نازل شد[4].
روشن است که گفتار طلحه قبل از نزول این آیه بوده است و هیچگاه محقق نشد.
پی نوشتها:
[1]سوره احزاب، آیه 6.
[2]ترجمه المیزان، ج 16، ص 414.
[3]سوره احزاب آیه 53.
[4]ترجمه المیزان، ج 16، ص 516.
در قرآن مجید، دو آیه ذیل، ناظر به مطلبی است که در مورد سؤال شما قرار گرفته است.
"النبی اولی بالمؤمنین من انفسهم و ازواجه امهاتهم...[پیغمبر اسلام از خود مؤمنین نسبت به آنان اختیار دارتر است، و همسران وی مادران ایشانند...[1]"
مرحوم علامه طباطبائی در ذیل این آیه مینویسند:
... اینکه زنان رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مادران امتند، حکمی است شرعی و مخصوص به آن جناب و معنایش این است : همانطور که احترام مادر، بر هر مسلمان واجب، و ازدواج با او حرام است، همچنین احترام همسران رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بر همه آنان واجب، و ازدواج با آنان بر همه حرام است[2].
"... وَ ما کانَ لَکُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللّهِ وَ لا أَنْ تَنْکِحُوا أَزْواجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَدًا إِنَّ ذلِکُمْ کانَ عِنْدَ اللّهِ عَظیمًا...و شما حق ندارید رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را اذیت کنید، و بعد از مرگش با همسران او ازدواج نمایید، این کار تا ابد ممنوع است، چون نزد خدا کاری عظیم است. [جرمی بزرگ است][3]".
با ملاحظه این دو آیه، تصدیق خواهید فرمود که هیچ مسلمانی را یارای مخالفت با این دستور صریح خداوند، نیست، بنابراین نسبت مذکور در سوال، قطعاً خلاف واقع است. بله، در شأن نزول آیه 53 احزاب روایت شده است که ... طلحه بن عبیدالله گفته بود: محمد ما را از گرفتن دختر عموهایمان منع میکند، آن وقت بعد از ما زنان ما را میگیرد؟! ما هم صبر میکنیم تا او بمیرد، زنان او را بعد از او میگیریم و روایت شده که منظور او عایشه و ام سلمه بوده که پس از این گفته، آیه 53 سوره احزاب نازل شد[4].
روشن است که گفتار طلحه قبل از نزول این آیه بوده است و هیچگاه محقق نشد.
پی نوشتها:
[1]سوره احزاب، آیه 6.
[2]ترجمه المیزان، ج 16، ص 414.
[3]سوره احزاب آیه 53.
[4]ترجمه المیزان، ج 16، ص 516.
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}