پرسش :

گیاه گزنه چه خواصی دارد؟


شرح پرسش :
پاسخ :
رنگ تخم گزنه شبيه رنگ تخم تره و از آن زرد و تر و درخشان تر و از تخم تره کوتاهتر است . به هر جاي بدن که برخورد کند روده ها را هم مي گزد .
خواص درماني :جذب کننده ، زخم آور ، گدازنده ، قوي و سودمند است .
بعضي گويند :چندان گرمي زا نيست و بادآور است و بسيار زداينده و زخم ها را نمي گزد و چنان چه با گوشت بپزند تأثيري در آن نمي ماند .
دمل و جوش : ضمادش که همراه سرکه باشد دمل هاي دروني را مي ترکاند و سود مي رساند و در مداواي ورم سخت ، مفيد است .اگر خاکستر با تخم آن را ضماد کنند در ورم سرطاني سودبخش است .
زخم و قرحه :خاکستر گزنه مخلوط با نمک در مداواي زخم دندان سگ و زخم هاي پليد و سرطاني مفيد است .
مفاصل :ضمادش که با نمک باشد پيچش مفاصل را بر طرف مي نمايد .
اندام هاي سر :کوبيده برگش خون دماغ را قطع مي کند ، تخمش بندآمدگي ها را باز مي کند ، ضماد تخمش دندان کشيدن را آسان مي کند و بر ورم هاي پشت گوش بگذارند سودمند است .
سينه و اندام هاي تنفسي :گزنه و افشره جو ، يا گزنه اي را که در افشره جو بپزند و بخورند سينه را تنقيه مي کند و خلط هاي پرمايه و هر چه در سينه باشد خارج مي شود .
تخمش قوي تر است ،ربو ، برونشيت و تنگ نفسي و درد سر بيماريهاي سر را بر طرف مي کند .
تخم گزنه با پياز و تخم مرغ بخورند شهوت انگيز است .
تخم گزنه را با مر بپزند و بخورند ، يا تخم را با مر شياف کنند و بردارند حيض را براه مي اندازد و رحم را باز مي کند .
ضماد برگ سبز آن برآمدگي رحم را فرو نشانده ، از زدايندگي که دارد نه از قوت اسهالي بلغم خام و ساير بلغم ها را بيرون مي دهد .
روغن گزنه از روغن کاجيره مسهل تر است .پخته برگ گزنه با صدف ملين است اگر بخواهند که اسهال شديد نباشد مغز دانه گزنه را با قاوت مي سايند و در آب انگور کهنه مي ريزند و مي نوشند .
کسي که اين مسهل را مي نوشد بايد کمي از روغن گل را بعد از آن بنوشد که گلويش نسوزد .گزنه را با عسل شياف کنند و بردارند خاطهاي بد خارج مي شود .