پرسش :

سير چند نوع است و چه فوایدی دارد؟


شرح پرسش :
پاسخ :
چندين نوع است :کاشتني که مشهور است .گندنايي که قوتش مرکب از قوت سير و گندنا است . سير بياباني تلخ و گيرنده است و آن را سير مار هم مي گويند .
مزاج :گرم و خشک
خاصيت :ملين ، بسيار بادشکن ، زخم آور پوست .
آرايش :سير را با آب پز پونه کوهي بخورند و بر تن بمالند شپش و رشک را ريشه کن مي کند .خاکستر سير را با عسل مخلوط کنند .بهک و لک خوني زير پلک را مي زدايد و داروي کم بودن مو است که از مواد متعفن بهم آمده است .
جوش :سير دمل هاي باطني و ناپديد را باز مي کند . خاکسترش داروي جوش ها است .
زخم و قرحه :پوست را زخم مي دهد . خاکستر سير با عسل داروي قوباء و گري تر است .سير بياباني را تا تر است بر زخم بدخيم بگذارند زخم را بهم مي آورد .
مفاصل :داخل کردن مانند آمپول و شياف سير در علاج بيماري اعصاب مفيد است .
سر :سير مايه سردرد مي شود .سير کفيده و در آب پخته داروي دندان درد است . آب پز سير را در دهان گردانند درد دندان تسکين مي يابد ، به ويژه اگر با کندر مخلوط باشد .
چشم :ديد را ناتوان مي کند و سبب جوش هاي داخل چشم مي شود .
سينه :سير پخته گلو را صاف مي کند و داروي سرفه مزمن است . درد سينه و سردي را دوا مي کند و زالو را از گلو بيرون مي آورد .
اندام هاي غذا :سير و زيتون و هويج را با هم بپزند در علاج شکم گندگي داروي بسيار خوبي است .
اندام هاي راننده :در آب پز برگ و ساقه سير بنشينند بول و حيض ريزش مي يابد و بچه دان بيرون مي آيد و اگر آب پزش را بخورند يا بدان (داخل کردن مانند آمپول و شياف کنند) باز همين تأثيرات را دارد .سير را بکوبند و با عسلاب بخورند بلغم را بيرون مي آورد .داروي کرم است و ملين .سير به علت اينکه گدازنده و خشکاننده است شايد براي غريزه جنسي خوب نباشد ، اما اگر سير را چندان در آب بجوشانند تا تنديش از بين برود شايد در باقيمانده اش گرمي اندک بماند و بخشکاند و مواد بلغمي را در مزاج بلغمي به باد مبدل سازد و غريزه جنسي را دگرگون کند .
زهرها :اگر سير را با آب انگور کهنه بخورند پادزهر نيش حشرات و پادزهر نيش مار است و همچنين در سگ هار گزيده مفيد است .