پرسش :

پیامبران الهی چه تعدادی بودند؟ نام چند نفر آنها در قرآن آمده است؟


پاسخ :
عدد پیامبران خدا که در برخی روایات آمده و معروف هم این چنین است صد و بیست و چهار هزار است و نام گروهی از اینان در قرآن مجید آمده است و آنان از این قرارند: محمد، عیسی، موسی، ابراهیم، اسحق، یعقوب، یوسف، نوح، آدم، سلیمان، داود، ایوب، هرون، هود، صالح، شعیب، لوط، زکریا، یحیی، ادریس، الیاس، الیسع، یونس و اسماعیل ‏علیهم السلام‏ نام این گروه در قرآن مجید برده شده و بسیاری از پیامبران هستند که قرآن نام آنان را نبرده است. برای دست یافتن به تاریخ زندگی پیامبران به قصص قرآن مراجعه فرمایید.
بسیاری از مفسران به تناسب آیات 164 سوره‌ی نساء و 78 سوره‌ی غافر درباره‌ی تعداد پیامبران بحثی را مطرح کرده‌اند و روایات مختلفی در این مورد نقل شده است.
روایت مشهور در این زمینه تعداد پیامبران را 124 معرفی می‌کند. (تفسیرمجمع‌البیان)
ذیل آیه‌ی 78 سوره‌ی غافر، البته در روایتی تعداد انبیاء را 8 هزار نفر معرفی می‌کند که با روایت 124 هزار منافاتی ندارد. چون ممکن است روایت 8 هزار اشاره به انبیای بزرگ باشد. چنان چه علامه مجلسی بیان کرده است؛ (تفسیر نمونه، ج 20، ص 184)
در روایت دیگری تعداد پیامبران را 124 هزار معرفی می‌کند و در ادامه رسولان آنها را 313 نفر نام می‌برد.(بحارالانوار، ج 11، ص 31) در حدیث دیگری بعد از این که آنها را 124 هزار نفر می‌شمارد 5 نفر آنها را اولوالعزم معرفی می‌کند. (بحارالانوار، ج 11، ص 41)
صاحب تفسیر نمونه می‌نویسد:
از مطالب فوق برمی‌آید که این روایت خبر واحد نیست ـ چنان که تفسیر (روح البیان) نقل کرده است ـ بلکه اخبار متعدد و متسفیض این مطلب را تأیید می‌کند که پیامبران الهی 124 هزار نفر بودند. (تفسیر نمونه، ج 20، ص 184)

عدد پیامیران در قــرآن:
پیامبرانی که نام آنها به طور صریح در قرآن آمده 26 نفر است که عبارتند از:
آدم، نوح، ادریس، صالح، هود، ابراهیم، اسماعیل، اسحاق، یوسف، لوط، یعقوب، موسی، هارون، شعیب، زکریا، یحیی، عیسی، داود، سلیمان، الیاس، الیسع، ذوالکفل، ایوب، یونس، عزیر و محمد(ص).ولی پیامبران دیگری نیز هستند که در قرآن اشاراتی به آنها شده ولی نام آنها به طور صریح نیامده، مانند (اشموئیل) که در آیه‌ی 248 سوره ی بقره با تعبیر (و قال لهم نبیهم) به او اشاره شده است.و (یوشع) که در آیه‌ی 60 سوره‌ی کهف با تعبیر (و اذ قال موسی لفتاه) به او اشاره شده است. (بنابر آن که یوشع پیامبر باشد.)و (ارمیا) که در سوره‌ی بقره آیه‌ی 259 با تعبیر (أو کالذی مر علی قریه)و (خضر) که در سوره‌ی کهف آیه‌ی 65 با تعبیر (فوجدا عبدا من عبادنا)و همچنین (اسباط بنی‌اسرائیل) که بزرگان قبائل بودند و در سوره‌ی نساء آیه‌ی 163 تصریح شده که بر آنها وحی الهی نازل می‌شده است و اگر در میان برادران یوسف نیز پیامبرانی وجود داشته و در سوره‌ی یوسف به آنها اشاره شده است. (تفسیر نمونه، ج 20، ص 185)