پرسش :

آیا آنفلوانزای خوکی و همه‌گیری آن ناشی از اشتباه و کنجکاوی دانشمندان در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی است؟


پاسخ :
با توجه به آن‌که این ویروس ناشی از ادغام سه ویروس آنفلوانزای انسانی، مرغی و خوکی است و همچنین با منظور کردن این مطلب که احتمال ادغام این سه ویروس با هم و تولد یک ویروس نو پدید بسیار کم بوده است این احتمال که ظهور آن ناشی از اشتباه دانشمندان باشد قوت می‎‌گیرد. نکته دیگر که باعث بیشتر شدن این تفکر می‌شود مکان شروع آن یعنی در مکزیک و آمریکا است که بیشترین و مجهزترین مراکز تحقیقاتی جهان را دارا است. اما آنچه که باعث کم رنگ شدن این ادعا می‌گردد دقیقا همان مکان شروع این بیماری است.
فراموش نکنیم که آنفلوانزای خوکی از مکزیک شروع گشته است (هم اکنون بیش از ۲۰۰۰ مورد آلودگی انسانی و مرگ بیش از ۱۵۲ نفر در مکزیک اتفاق افتاده است). آمریکا در جریان این بیماری خود قربانی است. تعداد افراد آلوده در کشور آمریکا در حال حاضر حدود ۵۰ نفر می‌باشد و این آلودگی در کشور آمریکا با شناسایی ۷ مورد و افزایش آن به ۲۰ مورد اتفاق افتاد که الگو ریتم آلودگی در آمریکا دقیقا از سیر طبیعی یک بیماریهای مسری که در کشور همسایه اتفاق می‌‎افتد پیروی می‎کند. پس حتی اگر این بیماری را ناشی از اشتباه دانشمندان در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی بدانیم اتهام اصلی متوجه کشور مکزیک است.
اما نکته مهم دیگر که این ادعا را کم رنگ‌تر می‌کند سابقه و همچنین توقع دانشمندان در ظهور این ویروس جدید است.
نگرانی سازمان جهانی بهداشت و محافل علمی - پزشکی جهان در ۲ سال گذشته از سیر بیماری آنفلوانزای مرغی است. در طول دو سال گذشته تمام نگرانی دانشمندان از آن بوده است که نکند ویروس آنفلوانزای پرندگان در ادغام و نوسازی خود با ویروس آنفلوانزای انسانی تبدیل به ویروسی گردد که با نام ویروس آنفلوانزای پرندگان و با خصوصیات آنفلوانزای انسانی، یعنی به مرحله‌‎ای برسد که جدای انتقال از پرندگان به انسان قابل انتقال از انسان به انسان نیز باشد (همین اتفاقی که اکنون برای آنفلوانزای خوکی روی داده است.) در نتیجه باید گفت جامعه پزشکی و بهداشتی جهان چند سالی است که منتظر ظهور آنفلوانزای در جانوران است که قابل انتقال از جانوران به انسان و از انسان به انسان باشد. (چیزی شبیه به همین آنفلوانزای خوکی). و همچنان که سازمان بهداشت جهاني اعلام کرده است “آنفلوانزای خوکی” يک نام‎گذاری غلط است زيرا اين بيماری هم در ميان پرندگان،هم خوک‎‌ها و همچنین انسان‌ها شايع است.
متاسفانه در پیش بینی دانشمندان برای ظهور این بیماری، همراه با آغاز آن اپیدمی جهانی و مرگ صدها و شاید میلیون‌ها انسان اتفاق خواهد افتاد.
اما هرگز نباید نا امید شد. انسان‌ها موجوداتی هستند که توانایی انجام هر کاری را دارند. انسان‌ها اشرف مخلوقات این سیاره زیبا هستند.