پرسش :
هدف از خلقت چيست؟ ادله ی عقلى آن را بيان كنيد. اگر هدف تكامل است، چرا خدا انسان را كامل نيافريد؟
شرح پرسش :
پاسخ :
خداوند وجودى بى نهايت است و همهى كمالها را دارا ست و آفريدن (ايجاد كردن) فيض است و خداوند فياض است. كمال فياضيت او اقتضا مىكند كه هر چه را لايق آفريده شدن است بيافريند. پس خداوند آفريد، چون فياض است؛ يعنى هدف و چرايى آفرينش در فياضيت اوست. از آن جا كه صفات ذاتى خداوند خارج از ذات او نيست مىتوان گفت هدف از آفرينش، ذات خداوند است.
خداوند انسان را موجودى آفريد كه با دو گرايش درونى خوبى و بدى و با دو دعوت كنندهى بيرونى به خوبى (انبيا) و بدى (شياطين) ،قابليت نيل به بالاترين مراتب كمال مخلوق و نيز انحطاط به پستترين مراتب آن را داشته باشد. اگر انسان با وجود گرايشهاى حيوانى و وسوسههاى شيطانى راه حق را بپيمايد، برتر از ملائكه خواهد شد؛ چرا كه آنان فاقد گرايشهاى حيوانى و وسوسههاى شيطانىاند و اگر راه باطل را انتخاب كرد از حيوانات پستتر مىشود؛ چرا كه آنان از قابليتهاى معنوى انسان برخوردار نيستند.
اگر خداوند از ابتدا انسان را برخوردار از همهى كمالهايى كه براى او ممكن است مىآفريد، اين براى او كمال اختيارى به شمار نمىآمد و خداوند پيش از او موجوداتى را كه همهى كمالهايشان را از ابتدا واجد باشند آفريده بود. پس هدف از آفرينش انسان وقتى محقق مىشود كه او قابليت كمال را داشته باشد و با فعل اختيارى خود به آن نايل آيد. كافران و گنه كارانى كه از رسيدن به اين كمال باز مىمانند، گرچه هدف اصلى از آفرينش انسان را - كه همان خواست تشريعى خداوند است - تحصيل نكردهاند، ولى با هدف تكوينى آفرينش انسان مخالفت نكردهاند؛ چراكه خداوند مىخواست (به خواست تكوينى) آنان بتوانند راه حق يا باطل را انتخاب كنند. اگر خداوند انتخاب راه گمراهى را براى انسان غير ممكن مىكرد، ايمان و اطاعت او اختيارى و ارادى نمىشد.
منبع: http://farsi.islamquest.net
خداوند وجودى بى نهايت است و همهى كمالها را دارا ست و آفريدن (ايجاد كردن) فيض است و خداوند فياض است. كمال فياضيت او اقتضا مىكند كه هر چه را لايق آفريده شدن است بيافريند. پس خداوند آفريد، چون فياض است؛ يعنى هدف و چرايى آفرينش در فياضيت اوست. از آن جا كه صفات ذاتى خداوند خارج از ذات او نيست مىتوان گفت هدف از آفرينش، ذات خداوند است.
خداوند انسان را موجودى آفريد كه با دو گرايش درونى خوبى و بدى و با دو دعوت كنندهى بيرونى به خوبى (انبيا) و بدى (شياطين) ،قابليت نيل به بالاترين مراتب كمال مخلوق و نيز انحطاط به پستترين مراتب آن را داشته باشد. اگر انسان با وجود گرايشهاى حيوانى و وسوسههاى شيطانى راه حق را بپيمايد، برتر از ملائكه خواهد شد؛ چرا كه آنان فاقد گرايشهاى حيوانى و وسوسههاى شيطانىاند و اگر راه باطل را انتخاب كرد از حيوانات پستتر مىشود؛ چرا كه آنان از قابليتهاى معنوى انسان برخوردار نيستند.
اگر خداوند از ابتدا انسان را برخوردار از همهى كمالهايى كه براى او ممكن است مىآفريد، اين براى او كمال اختيارى به شمار نمىآمد و خداوند پيش از او موجوداتى را كه همهى كمالهايشان را از ابتدا واجد باشند آفريده بود. پس هدف از آفرينش انسان وقتى محقق مىشود كه او قابليت كمال را داشته باشد و با فعل اختيارى خود به آن نايل آيد. كافران و گنه كارانى كه از رسيدن به اين كمال باز مىمانند، گرچه هدف اصلى از آفرينش انسان را - كه همان خواست تشريعى خداوند است - تحصيل نكردهاند، ولى با هدف تكوينى آفرينش انسان مخالفت نكردهاند؛ چراكه خداوند مىخواست (به خواست تكوينى) آنان بتوانند راه حق يا باطل را انتخاب كنند. اگر خداوند انتخاب راه گمراهى را براى انسان غير ممكن مىكرد، ايمان و اطاعت او اختيارى و ارادى نمىشد.
منبع: http://farsi.islamquest.net
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}