پرسش :

چرا همه دین دار نیستند آیا عقل دین را تأیید می كند؟


شرح پرسش :
پاسخ :
عقل عبارتست چراغ هدایتی که به واسطه آن خدا عبادت می شود و بهشت کسب می شود. دین داری(ایمان)، عبارتست از جای گیر شدن اعتقاد در قلب. هر یک ازعقل و دین دارای درجات و مراتب متعددی هستندکسانی که در درجات بالای عقل قرار دارند هرگز بی دین نیستند همانطور که کسانی نیز که در در جات بالای ایمان قرار دارند از عقل بالایی بر خوردارند. از نظر قرآن مجید و روایات یکی از بهترین و مطمئن ترین راهها برای شناخت دین و رسیدن به مراتب بالای ایمان نیروی عقل است.به همین جهت اسلام ارزش فوق العاده عقل و خرد را در مناسبت هاى مختلف آشكار ساخته است. تا جایی که رسول خدا (ص) فرمود:"کسی که عقل ندارد دین هم ندارد. اما این که ما می بینیم بعضی از کسانی که عقل دارند با دین سر و کاری ندارند دلیل های زیادی دارد که برخی از آنها عبارتند از:
عدم شناخت صحیح از دین، رفتار ناپسند برخی از دین داران یا مدعیان دینداری، جاذبیت گناهان و محرماتی که دین آنها را منع كرده است، لجاجت ها، تقلید کور کورانه از پدران و پیشینیان بی ایمان خود، غیر قابل تحمل بودن سختی ها و محرومیت هایی که ایمان به خدا به همراه دارد.
نتیجه این که در بارۀ افرادی که دین را نپذیرفتند باید گفت اینان هر چند از نعمت عقل برخوردار بودند ولی در واقع بر طبق عقل خود عمل نکردند.

منبع: http://farsi.islamquest.net