پرسش :

دچار ضايعه نخاع در قسمت مهره هاي پشني هستم که چاق نيستم و داراي يبوست و مشکلات معده ودردهای مضمن درناحیه شکم وعفونتهای ادراری هستم،لطفا من را در زمينه تغذيه راهنمايي كنيد


شرح پرسش :
پاسخ :
از آنجايي كه دردهاي مزمن علل متفاوتي دارند لذا بهتر است در رابطه با مشکلات معده ودردهای مضمن درناحیه شکم وعفونتهای ادراری با يک متخصص داخلي و يا متخصص کليه و مجاري ادرار مشورت کنيد.
اما نکات قابل اهميت ذيل مي تواند به شما در بهبود يبوست کمک نمايد:
به عنوان اولين قدم اول صبح که از خوا ب بیدار می شوید با مصرف یک لیوان آب گرم و یا شیر داغ دستگاه گوارش (روده) را براي اجابت مزاج تحریک کنید.
مصرف میوه جات و سبزیجات را در برنامه ی ثابت غذایی خود (5 بار در روز) قرار دهید. مصرف کافی الیاف یا فیبر که از طریق مصرف 5 بار در 24 ساعت میوه و سبزی به دست می آید خیلی مهم می باشد.
مایعات کافی هم در پیشگیری از یبوست بسیار موثر است. لذا مایعات کافی میل نمایید، حدود 8 تا 10 لیوان (مجموع مايعات دريافتي شامل چاي، آب، دوغ، سوپ،....).
بهداشت منظم روده نیز از یبوست جلوگیری می کند. (هرگاه احساس اجابت مزاج کردید در اسرع وقت به آن پاسخ مثبت دهید.). با اولین احساس اجابت مزاج در هر زمانی بلافاصله به آن پاسخ دهید و احساس اجابت مزاج را هرگز به تاخیر نیندازید.
استراحت کافی و آ رامش نیز از یبوست جلوگیری می نماید.
مصرف یک قاشق مرباخوری روغن زیتون با سالاد را در برنامه ی غذایی خود قرار دهید.

در صورتی که یبوست با روش های فوق درمان نگردید می توانید از ملین های گیاهی مثل پودر پسیلیوم استفاده کنید. هر قاشق چای خوری از این پودر را با یک لیوان آب میل کنید. می توانید 1 تا 4 قاشق چای خوری از پودر پسیلیوم را در روز میل کنید.
فعالیت (در مورد شما با اندام هائی که قادر به حرکت آنها هستيد) از عوامل موثر در پیشگیری از یبوست می باشد.
در مورد عفونت هاي ادراري مراجعه به متخصص مربوطه ضروري به نظر مي رسد آنچه که از نظر تغذيه اي لازم است مصرف فراوان مايعات بخصوص ميوه جات که يکي از منابع تامين آب است مي باشند.