پرسش :

راه‌هاي کنترل خشم چیست؟


شرح پرسش :
پاسخ :
براي مديريت خشم نكته مهم شناخت اين مساله است كه چه وقت خشم براي شما مشكل ايجاد مي‌كند و زندگي شما را به طور جدي به خطر مي‌اندازد و در مواقع روبه‌رو شدن با آن، چگونه مي‌توان با آن مقابله کرد. براي اين کار به راه حل دو مرحله‌اي ما توجه کنيد:
اول: بررسي منطقي بودن علل خشم: يك نقطه خوب براي آموختن شيوه مقابله با خشم تجزيه و تحليل ارزيابي‌هاي اوليه است. وقتي ارزيابي اوليه از رويدادي ناخوشايند و مشكل‌ساز به عمل مي‌آوريد، بايد معين كنيد آيا مساله ارزش ناراحت شدن را دارد يا نه؟ ‌اينجاست كه مي‌توانيد از مهارت‌هاي تفكر منطقي خود، ‌بهره‌مند شويد. همه ما خواسته‌ها و تقاضاهاي غيرمنطقي از زندگي داريم و انتظار داريم كه ديگران هميشه با ما خوب رفتار كنند، ‌چون در غير اين صورت خشمگين مي‌شويم.
پس،‌ شما بايد خواسته‌هاي غيرمنطقي خود را بشناسيد و آنها را به خواسته‌هاي واقع‌بينانه‌تر تبديل كنيد تا با دلايل غيرمنطقي خشمگين نشويد.
دوم: استفاده از روش خود آرام‌سازي براي حفظ كنترل خود در مواردي كه مورد بي‌حرمتي قرار گرفته‌ايد: وقتي عصباني هستيد استفاده از مهارت خود آرام‌سازي بسيار مفيد و اثربخش است.
براي اين كار در حالت راحتي دراز بكشيد يا بنشينيد. چند نفس عميق و آرام بكشيد. طوري كه پر شدن ريه‌هايتان از اكسيژن را احساس كنيد. آرام و آهسته نفس بكشيد (نفس‌هاي عميق و آرام). به خودتان بگوييد: «نفس عميق بكش... نگه‌دار... بيرون بده»
تمام افكار و نگراني‌هاي خود را از ذهنتان خارج كنيد. فقط نفس آرام بكشيد و همان‌طور كه به نفس‌هاي عميق و آرام خود ادامه مي‌دهيد، به پاهايتان توجه كنيد. عضلات پاهايتان را يا با هم يا يكي‌يکي سفت كنيد. آنها را چند ثانيه به اين حالت نگه داريد و سپس رها كنيد. وقتي عضلات پاها شل مي‌شوند،‌ خون به راحتي در آنها جريان مي‌يابد، به همين دليل در پاهايتان احساس گرمي‌ مي‌كنيد. سپس روي بازوها و دست‌هايتان تمركز كنيد. دست‌هايتان را با هم يا يكي‌يكي سفت كنيد. همين كار را با بازوهاي خود انجام دهيد. بعد از اينكه چند بار بازوها و دست‌هاي خود را سفت و شل كرديد، ‌همه تنيدگي آنها را خارج كنيد. يعني آنها را به حالت شل رها كنيد.
حال برگردن و شانه‌هايتان تمركز كنيد. شانه‌هاي خود را بالا بكشيد و عضلات گردن و شانه را سفت كنيد. اگر براي مدتي در اين حالت بمانيد، ‌عضلات گردنتان سفت مي‌شود و پشتتان درد مي‌گيرد. اين كار را چند بار تكرار كنيد. با شل كردن عضلات شانه و گردن متوجه تفاوت بين عضلات شل و تنيده مي‌شويد. يادگيري طرز تشخيص تنيدگي، مهارت باارزشي است زيرا با اين عمل مي‌توانيد متوجه شويد كه چه وقت تمرين آرام‌سازي روي شما اثر مي‌گذارد. به نفس عميق و آرام ادامه دهيد. حال به عضلات چهره تان تمركز كنيد. عضلات چانه‌تان را سفت كنيد. احتمالا از اينكه مي‌بينيد چقدر اين عضلات سفت هستند، ‌تعجب خواهيد كرد. چشم‌هايتان را محكم ببنديد و به شدت اخم كنيد. حال عضلات چهره‌تان را كاملا شل كنيد. جريان خون را وقتي چهره‌تان شروع به گرم شدن و راحت شدن مي‌كند،‌ احساس مي‌كند. به نفس كشيدن آرام و عميق ادامه دهيد،‌ در اين حالت همه قسمت‌هاي بدنتان در حالت آرامش و راحتي قرار مي‌گيرند.
بنابراين، خود آرام‌سازي مهارتي است كه مي‌توانيد با استفاده از آن، ‌كارهاي خوبي براي خودتان انجام دهيد. اين فرصتي است تا شما از ناملايمات زندگي روزمره فرار كنيد؛ ‌زماني است تا در درونتان، آرامش را بيابيد و به بدنتان اجازه دهيد تا كار خارق‌العاده خود را انجام دهد.
منبع: www.salamat.com