پرسش :

آيا اين درست است كه بگوييم هستي و كون و مكان فقط به خاطر ائمه (علیهم السلام) يا حضرت فاطمه (س آفريده شده است ؟


شرح پرسش :
پاسخ :
اولاً، بعضى احاديث قدسى از نظر سندى از اعتبار بالايى برخوردار نيستند.
ثانيا، حديث مورد نظر بايد به درستى تبيين شود و در پناه فهم صحيح آن روشن مى‏شود چنان نيست كه ما جبرا و لزوما به خاطر يك نفر وارد دار مكافات شده‏ايم؛ بلكه هر يك از ما نيز هدف خلقت هستيم؛ ولى خود را از رسيدن به آن هدف نهايى عقب انداخته‏ايم.
فلسفه اينكه شخصيت‏هايى مانند ائمه اطهار(علیه السّلام) يا حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) مدار و هدف آفرينشند، با اندك تأملى و با ذكر چند مقدمه روشن مى‏شود:
1 - نصوص دينى، اعم از قرآن و سنت و هم چنين اديان الهى پيشين، نشان مى‏دهد كه خداوند تمام هستى را براى انسان‏آفريده و آدمى را گل سرسبد آفرينش قرار داده است. قرآن مجيد مى‏فرمايد: «و خلق لكم ما فى السموات والارض»؛ «آنچه كه در آسمان‏ها و زمين است خداوند براى شما آفريد» ؛ يعنى، تمام كارخانه هستى را خداوند براى انسان و به سود انسان و به گونه‏اى به كار انداخته است كه همه با همه شرايط زيست،رشد و كمال انسان را فراهم آورند. از همين رو گفته شده است كه اديان الهى «انسان مركز» (آنتروپوسنتريك = Anthropocentric) هستند.
2 - از طرف ديگر انسان براى كمال ويافتن اوصاف الهى و تقرب به پروردگار و رسيدن به مقام قرب الهى آفريده شده است.
3 - برجسته‏ترين انسان‏هاى كامل كه در آنها همه كمالات ممكنه انسانى مشهود و متجلّى است و سراسر زندگى آنها بيانگر اين مطلب است. پيامبر اكرم( صلّی الله علیه و آله و سلّم ) و ائمه اطهار(علیه السّلام) و حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) مى‏باشند. از همين جا به خوبى درمى‏يابيم كه در عمل و واقعيت خارجى، هدف اصلى آفرينش در عالى‏ترين شكل خود با وجود آنان منطبق است. اين مسأله را در شكل زير مى‏توان نمايش داد.
خلقت جهان
منبع: نرم افزار معمای هستی