پرسش :
فلسفه تعدد زوجات رسول اكرم(ص) چيست؟ در اين باره شبهات زيادى مطرح است، از جمله غربى ها پيامبر(ص) را متهم به شهوترانى مىكنند؟
شرح پرسش :
پاسخ :
در مسأله ازدواج هاى پيغمبر(ص) عوامل متعددى در كار بوده كه بررسى فلسفه هر يك از آنها، بحث مستقلى مىطلبد. برخى از آن زنان به جهت مسلمان شدن، مورد بىمهرى و تذلّل از ناحيه قوم و قبيله و طلاق از سوى همسر خود قرار مىگرفتند. برخى شوهر و سرپرست خود را در جنگ ها از دست داده و مايل به ازدواج با هر كسى هم نبودند. همچنين ازدواج با برخى از آنها، موجب نزديكى پيامبر(ص) با قبيله او مىشد و مشكلاتى كه آنان در راه رسالت آن حضرت ايجاد مىكردند، مرتفع مىگرديد و ... .
اما درباره شبهاتى كه مطرح مىشود بايد گفت:
يك. آن حضرت تا سن 25 سالگى در جامعهاى پر از مفاسد، هيچ گونه ارتباط جنسى نداشته و در طهارت كامل زيسته است.
دو. اولين ازدواج آن حضرت با خديجه چهل ساله بود و تا زمان حيات وى، با هيچ كس ديگر ازدواج نكرد. بنابراين ازدواجهاى متعدد ايشان هم گام با عصر رسالت است و از زمانى آغاز مىشود كه غريزه جنسى به تدريج رو به كاهش مىرود و از طرف ديگر مشكلات و اشتغالات پيامبر(ص) بسيار زياد شده است.
سه. شيوههاى رفتار جنسى آن حضرت با همسران خود، به گونهاى است كه كاملاً با شيوه انسانهاى شهوتران متفاوت بوده است؛ مثلاً عايشه - كه جوانترين همسر پيامبر بوده - مىگويد: «هيچ گاه من عورت او را نديدم و او مرا نديد». از طرف ديگر انسانهاى شهوتران و تنوع طلب، معمولاً از ازدواجهاى دايم شانه خالى مىكنند و به كامرانىهاى گذرا و آنى مىپردازند؛ در حالى كه چنين چيزى در رفتار پيامبر(ص) هرگز مشاهده نشده است.
شخصيت پيامبر(ص) و شيوههاى رفتار جنسى و قراينى كه در بالا ذكر شد، همه و همه نافى صدق اين فرض مىباشد. روشنى اين مسأله تا آنجا است كه مستشرقان غربى قرن اخير، از اينكه پيشينيان آنها پيامبر(ص) را به شهوترانى متهم مىنمودند، پوزش خواسته و خلاف آن را معتقد شدند و در همين راستا، كتابهاى متعددى نگاشته شد؛ از جمله: «عذر تقصير به پيشگاه محمد و قرآن» نگاشته جان ديون پورت و... براى مطالعه بيشتر ر.ك:
الف. سبحانى، جعفر، فروغ ابديت، ج 1، ص 158 و ج 2، ص 528؛
ب. رسولى محلاتى، زندگانى حضرت محمد، صفحه 473 به بعد؛
پ. عقيقى بخشايشى، همسران رسول خدا(ص)
www.payambarazam.ir
در مسأله ازدواج هاى پيغمبر(ص) عوامل متعددى در كار بوده كه بررسى فلسفه هر يك از آنها، بحث مستقلى مىطلبد. برخى از آن زنان به جهت مسلمان شدن، مورد بىمهرى و تذلّل از ناحيه قوم و قبيله و طلاق از سوى همسر خود قرار مىگرفتند. برخى شوهر و سرپرست خود را در جنگ ها از دست داده و مايل به ازدواج با هر كسى هم نبودند. همچنين ازدواج با برخى از آنها، موجب نزديكى پيامبر(ص) با قبيله او مىشد و مشكلاتى كه آنان در راه رسالت آن حضرت ايجاد مىكردند، مرتفع مىگرديد و ... .
اما درباره شبهاتى كه مطرح مىشود بايد گفت:
يك. آن حضرت تا سن 25 سالگى در جامعهاى پر از مفاسد، هيچ گونه ارتباط جنسى نداشته و در طهارت كامل زيسته است.
دو. اولين ازدواج آن حضرت با خديجه چهل ساله بود و تا زمان حيات وى، با هيچ كس ديگر ازدواج نكرد. بنابراين ازدواجهاى متعدد ايشان هم گام با عصر رسالت است و از زمانى آغاز مىشود كه غريزه جنسى به تدريج رو به كاهش مىرود و از طرف ديگر مشكلات و اشتغالات پيامبر(ص) بسيار زياد شده است.
سه. شيوههاى رفتار جنسى آن حضرت با همسران خود، به گونهاى است كه كاملاً با شيوه انسانهاى شهوتران متفاوت بوده است؛ مثلاً عايشه - كه جوانترين همسر پيامبر بوده - مىگويد: «هيچ گاه من عورت او را نديدم و او مرا نديد». از طرف ديگر انسانهاى شهوتران و تنوع طلب، معمولاً از ازدواجهاى دايم شانه خالى مىكنند و به كامرانىهاى گذرا و آنى مىپردازند؛ در حالى كه چنين چيزى در رفتار پيامبر(ص) هرگز مشاهده نشده است.
شخصيت پيامبر(ص) و شيوههاى رفتار جنسى و قراينى كه در بالا ذكر شد، همه و همه نافى صدق اين فرض مىباشد. روشنى اين مسأله تا آنجا است كه مستشرقان غربى قرن اخير، از اينكه پيشينيان آنها پيامبر(ص) را به شهوترانى متهم مىنمودند، پوزش خواسته و خلاف آن را معتقد شدند و در همين راستا، كتابهاى متعددى نگاشته شد؛ از جمله: «عذر تقصير به پيشگاه محمد و قرآن» نگاشته جان ديون پورت و... براى مطالعه بيشتر ر.ك:
الف. سبحانى، جعفر، فروغ ابديت، ج 1، ص 158 و ج 2، ص 528؛
ب. رسولى محلاتى، زندگانى حضرت محمد، صفحه 473 به بعد؛
پ. عقيقى بخشايشى، همسران رسول خدا(ص)
www.payambarazam.ir
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}