پرسش :
چرا پيامبر اسلام(ص) امامت حضرت على(ع) را به صورت مكتوب بيان نكردند؟
شرح پرسش :
پاسخ :
پيامبر اسلام(ص) هيچ وقت در طول عمر شريف خود چيزى را ننوشتند و به قول قرآن، امى و مكتب نرفته بودند و نامههايى كه ايشان به پادشاهان و غيره مىنوشتند خط خود رسول خدا نبود، بلكه حضرت املاء مىفرمودند و كاتب ايشان كه حضرت على(ع) بود مىنوشتند. سپس رسول خدا نوشته را مهر مىزدند و بر فرض هم كه حضرت داراى خط مىبودند، مگر يك برگ نوشته ارزش و اعتبارش از تجمع كثير يكصدهزار نفرى غديرخم بيشتر است؟
نسبت به چنين نوشتهاى دهها شبهه و ترديد و اشكال و تهمت جعلى بودن مىتوان وارد كرد كه هيچ يك در سخنرانى صريح روز غدير قابل ورود نمىباشند. مخصوصاً اين كه بعد از آن سخنرانى و نصب خاص حضرت به مردم دستور داد به حضرت على(ع) تبريك گويند و به او به نحو سلام بر اميرمؤمنان سلام نمايند (السلام عليك يا اميرالمؤمنين) مردمى كه به اين حادثه صريح و عظيم وقعى ننهند به يك برگ نوشته هم عمل نخواهند كرد واگر سؤال شود چرا پيامبر در آخر عمر شريفشان فرمودند قلم و دوات بياوريد تا چيزى برايتان بنويسم تا هرگز گمراه نشويد صرف اتمام حجت با مردم و قدرتطلبان بود به همين دليل پيامبر بعد از جمله توهينآميز آن شخص ديگر اصرارى بر آوردن قلم و دوات و نوشتن نفرمودند زيرا كسانى كه تا اين اندازه از پذيرفتن ولايت حضرت امير(ع) استنكاف داشتند روشن شد كه نوشته هم اثرى نخواهد كرد و خواهندگفت پيامبر در طول عمر خود خط ننوشتند (بنا بر مصالح مختلف و متعدد) و اين خط جعلى است و از خود ايشان نيست. علاوه اين كه مصلحتهاى عدم كتابت ايشان از بين مىرفت و اگر هم مثل گذشته املاء مىكردند و حضرت على مىنوشتند گفته مىشد اين مسأله چون به نفع نويسنده است نظر خود او است و اعتبارى ندارد و اگر هم به شخص ثالثى مىدادند كه بنويسد گفته مىشد كاتب هميشگى پيامبر، على بود و كتابت از هر شخص ديگر مردود است و... .
www.payambarazam.ir
پيامبر اسلام(ص) هيچ وقت در طول عمر شريف خود چيزى را ننوشتند و به قول قرآن، امى و مكتب نرفته بودند و نامههايى كه ايشان به پادشاهان و غيره مىنوشتند خط خود رسول خدا نبود، بلكه حضرت املاء مىفرمودند و كاتب ايشان كه حضرت على(ع) بود مىنوشتند. سپس رسول خدا نوشته را مهر مىزدند و بر فرض هم كه حضرت داراى خط مىبودند، مگر يك برگ نوشته ارزش و اعتبارش از تجمع كثير يكصدهزار نفرى غديرخم بيشتر است؟
نسبت به چنين نوشتهاى دهها شبهه و ترديد و اشكال و تهمت جعلى بودن مىتوان وارد كرد كه هيچ يك در سخنرانى صريح روز غدير قابل ورود نمىباشند. مخصوصاً اين كه بعد از آن سخنرانى و نصب خاص حضرت به مردم دستور داد به حضرت على(ع) تبريك گويند و به او به نحو سلام بر اميرمؤمنان سلام نمايند (السلام عليك يا اميرالمؤمنين) مردمى كه به اين حادثه صريح و عظيم وقعى ننهند به يك برگ نوشته هم عمل نخواهند كرد واگر سؤال شود چرا پيامبر در آخر عمر شريفشان فرمودند قلم و دوات بياوريد تا چيزى برايتان بنويسم تا هرگز گمراه نشويد صرف اتمام حجت با مردم و قدرتطلبان بود به همين دليل پيامبر بعد از جمله توهينآميز آن شخص ديگر اصرارى بر آوردن قلم و دوات و نوشتن نفرمودند زيرا كسانى كه تا اين اندازه از پذيرفتن ولايت حضرت امير(ع) استنكاف داشتند روشن شد كه نوشته هم اثرى نخواهد كرد و خواهندگفت پيامبر در طول عمر خود خط ننوشتند (بنا بر مصالح مختلف و متعدد) و اين خط جعلى است و از خود ايشان نيست. علاوه اين كه مصلحتهاى عدم كتابت ايشان از بين مىرفت و اگر هم مثل گذشته املاء مىكردند و حضرت على مىنوشتند گفته مىشد اين مسأله چون به نفع نويسنده است نظر خود او است و اعتبارى ندارد و اگر هم به شخص ثالثى مىدادند كه بنويسد گفته مىشد كاتب هميشگى پيامبر، على بود و كتابت از هر شخص ديگر مردود است و... .
www.payambarazam.ir
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}