پرسش :
با توجه به اين كه قائليم كه مرگ دست خداست و تا نخواهد كسي نمي ميرد پس چرا در مورد كسي كه كسي را مي كشد حكم به قصاص مي كنيم؟
شرح پرسش :
پاسخ :
هر فعل و حركت و هر اثري كه در جهان هستي است، همه از اراده و مشيت خدا سرچمشه ميگيرد: "خداوند آفريننده همه چيز و حافظ و ناظر بر همه اشيا است". و هيچ موثري در جهان هستي، جز ذات پاك خداوند وجود ندارد؛ ولي اين سخن به آن معنا نيست كه ما در اعمال خود مجبوريم؛ بلكه به عكس ما در اراده و تصميمگيريهاي خود آزاد هستيم: "و براي انسان، بهرهاي جز سعي و كوشش او نيست". و ما انسان را هدايت كرديم و (راه را به او نشان داديم)؛ خواه شاكر باشد (و بپذيرد) يا كفران كند". (انسان، آيه 3).
اين آيات قرآني با صراحت نشان ميدهد كه انسان داراي آزادي اراده است ؛ ولي چون آزادي اراده و قدرت بر انجام كارها را خداوند به ما داده است، اعمال ما مستند به او است؛ بي آن كه از مسؤوليت ما در برابر كارهايمان بكاهد.
آري او اراده كرده است كه ما اعمال خود را با آزادي انجام دهيم تا از اين طريق ما را آزمايش كند و در طريق تكامل پيش ببرد؛ چرا كه تنها با آزادي اراده و پيمودن راه اطاعت خدا با اختيار، تكامل انسانها صورت ميگيرد؛ زيرا اعمال جبري و خارج از اختيار، نه دليل خوبي كسي است و نه نشانه بدي. حتي در اين صورت وجود بهشت و جهنم با بعثت پيامبران بي فايده بود!! در حالي كه ما ميگوييم نه جبر مطلق صحيح است و نه تفويض و واگذاري مطلق، بلكه چيزي در ميان اين دو است. پس شخص كه قتل انجام ميدهد، بر خلاف خواسته و دستور خدا رفتار كرده و مرتكب گناهي بزرگ شده و با اراده و اختيار خود، زمينه عذاب و كيفر را براي خويش فراهم آورده است!
براي مطالعه بيشتر در اين زمينه، بايد به كتابهاي اعتقادي مراجعه كنيد.
www.eporsesh.com
هر فعل و حركت و هر اثري كه در جهان هستي است، همه از اراده و مشيت خدا سرچمشه ميگيرد: "خداوند آفريننده همه چيز و حافظ و ناظر بر همه اشيا است". و هيچ موثري در جهان هستي، جز ذات پاك خداوند وجود ندارد؛ ولي اين سخن به آن معنا نيست كه ما در اعمال خود مجبوريم؛ بلكه به عكس ما در اراده و تصميمگيريهاي خود آزاد هستيم: "و براي انسان، بهرهاي جز سعي و كوشش او نيست". و ما انسان را هدايت كرديم و (راه را به او نشان داديم)؛ خواه شاكر باشد (و بپذيرد) يا كفران كند". (انسان، آيه 3).
اين آيات قرآني با صراحت نشان ميدهد كه انسان داراي آزادي اراده است ؛ ولي چون آزادي اراده و قدرت بر انجام كارها را خداوند به ما داده است، اعمال ما مستند به او است؛ بي آن كه از مسؤوليت ما در برابر كارهايمان بكاهد.
آري او اراده كرده است كه ما اعمال خود را با آزادي انجام دهيم تا از اين طريق ما را آزمايش كند و در طريق تكامل پيش ببرد؛ چرا كه تنها با آزادي اراده و پيمودن راه اطاعت خدا با اختيار، تكامل انسانها صورت ميگيرد؛ زيرا اعمال جبري و خارج از اختيار، نه دليل خوبي كسي است و نه نشانه بدي. حتي در اين صورت وجود بهشت و جهنم با بعثت پيامبران بي فايده بود!! در حالي كه ما ميگوييم نه جبر مطلق صحيح است و نه تفويض و واگذاري مطلق، بلكه چيزي در ميان اين دو است. پس شخص كه قتل انجام ميدهد، بر خلاف خواسته و دستور خدا رفتار كرده و مرتكب گناهي بزرگ شده و با اراده و اختيار خود، زمينه عذاب و كيفر را براي خويش فراهم آورده است!
براي مطالعه بيشتر در اين زمينه، بايد به كتابهاي اعتقادي مراجعه كنيد.
www.eporsesh.com
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}