پرسش :
علت نجاست خون چيست؟ خون انسان اگر در مجاورت هوا باشد، نجس است، يا اين كه حتي در رگها نجس مي باشد؟
شرح پرسش :
پاسخ :
نجاست و طهارت اشياء احكام وضعي و تكليفي اند كه در دين اسلام وس اير شرايع، چنين احكامي وجود دارند. در دين اسلام اصل اوليه در اشيا طهارت است، مگر چيزهايي كه با دليل شرعي حكم به نجاست آنها شده است. نجاست اشيا به دلايل متعدد است، يا به جهت خبيث و زشت بودن ظاهر آنها و تنفر طبيعت انساني از آنها نجس شدهاند، مانند بول و غايط يا به جهت خبث و زشتي باطني آنها مانند كافر و يا به جهت ضرر و زياني كه مي تواند داشته باشد مانند سگ، يا به دلايل ديگر كه برخي از آنها در شريعت اسلام بيان شده و برخي بيان نشدهاند. در مورد علت نجاست خون، در روايات به موردي دست نيافتيم كه علت و فلسفه آن را بيان كرده باشد.
شايد علت و سبب آن وجود بعضي از بيماريها و انتقال بعضي از بيماريها به واسطه خون است و يا به نوعي طبع انسان از آن دوري مي كند. در هر حال خون هنگامي كه از بدن بيرون آيد، حكم نجاست را دارد، نه در زماني كه در بدن است، حتي در بعضي از موارد، برخي از خونها حكم نجس را ندارند، مثلاً خون حيوان حلال گوشت كه پس از ذبح شرعي، اگر مقداري از خون آن برود، خوني كه پس از آن مي ماند، پاك است، يا خون پشه كه حكم نجاست را ندارد؛ بنابراين خون ذاتاً نجس نيست.
نكته آخر اين كه علت اصلي و واقعي و به تعبير ديگر "علت تامه" احكام و از جمله نجاست و طهارت اشيا براي ما مشخص نيست و آنچه در روايات امده و علت بعضي از احكام را بيان كرده است، تنها حكمتها و علت ناقصه را بيان كردهاند. علت واقعي و حقيقي اين احكام و مصلحت و مفسدههاي واقعي كه در آنها وجود دارند، براي ما كاملاً مشخص نشدهاند.
www.eporsesh.com
نجاست و طهارت اشياء احكام وضعي و تكليفي اند كه در دين اسلام وس اير شرايع، چنين احكامي وجود دارند. در دين اسلام اصل اوليه در اشيا طهارت است، مگر چيزهايي كه با دليل شرعي حكم به نجاست آنها شده است. نجاست اشيا به دلايل متعدد است، يا به جهت خبيث و زشت بودن ظاهر آنها و تنفر طبيعت انساني از آنها نجس شدهاند، مانند بول و غايط يا به جهت خبث و زشتي باطني آنها مانند كافر و يا به جهت ضرر و زياني كه مي تواند داشته باشد مانند سگ، يا به دلايل ديگر كه برخي از آنها در شريعت اسلام بيان شده و برخي بيان نشدهاند. در مورد علت نجاست خون، در روايات به موردي دست نيافتيم كه علت و فلسفه آن را بيان كرده باشد.
شايد علت و سبب آن وجود بعضي از بيماريها و انتقال بعضي از بيماريها به واسطه خون است و يا به نوعي طبع انسان از آن دوري مي كند. در هر حال خون هنگامي كه از بدن بيرون آيد، حكم نجاست را دارد، نه در زماني كه در بدن است، حتي در بعضي از موارد، برخي از خونها حكم نجس را ندارند، مثلاً خون حيوان حلال گوشت كه پس از ذبح شرعي، اگر مقداري از خون آن برود، خوني كه پس از آن مي ماند، پاك است، يا خون پشه كه حكم نجاست را ندارد؛ بنابراين خون ذاتاً نجس نيست.
نكته آخر اين كه علت اصلي و واقعي و به تعبير ديگر "علت تامه" احكام و از جمله نجاست و طهارت اشيا براي ما مشخص نيست و آنچه در روايات امده و علت بعضي از احكام را بيان كرده است، تنها حكمتها و علت ناقصه را بيان كردهاند. علت واقعي و حقيقي اين احكام و مصلحت و مفسدههاي واقعي كه در آنها وجود دارند، براي ما كاملاً مشخص نشدهاند.
www.eporsesh.com
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}