پرسش :

آيا امام زمان (عج) ازدواج كرده‌اند و فرزند دارند يا خير؟


پاسخ :
جواب اين پرسش نتيجه خاصی ندارد و درد كسي را دوا نمی‌كند، و بهتر است ما به دنبال کسب معرفت به امام زمان (عج) باشیم و به وظایفمان در عصر غیبت عمل نماییم. اما از نظر كنجكاوی‌های معمول دوران نوجوانی، براي خيلی از افراد مهم است و دوست دارند بدانند آيا از نظر دينی دليلی وجود دارد كه ثابت كند امام زمان (عج) ازدواج كردند يا خير و اگر ازدواج كردند، خانواده ايشان كجا زندگی می‌كنند و آيا آن‌ها هم عمری طولانی دارند؟
نمی‌توان به اين سؤال پاسخی قطعی داد و گفت: آن حضرت ازدواج كردند و فرزندانی دارند يا ازدواج نكردند، زيرا وضعيت آن حضرت وضعيتی خاص و استثنايی است و ممكن است اين وضعيت ويژه، زندگی خاصی را نيز بطلبد و ايشان مأمور به انجام اين سنت نبوی نباشند.
از طرف ديگر، ازدواج با وجود اهميت و جايگاهي كه در فرهنگ اسلام دارد، يک تكليف واجب نيست تا بگوييم امام زمان (عج) اين امر واجب را ترک نمی‌كنند. در طول تاريخ، انبيايی بودند كه به دليل ضرورت‌های مسئوليت‌شان، هيچ گاه ازدواج نكردند. در عين حال، بر اساس برخی نشانه‌ها می‌توان به پاسخی قابل قبول رسيد:
1. ازدواج واجب نيست و امری مستحب است، اما در عين حال، جزو امور مستحبی است كه بركات و ثمرات بسياری دارد تا جايی كه دوری از ازدواج، امری ناپسند تلقی شده و در نتيجه اولياي خدا از اين سنت مهم نبوی پيروی می‌كنند.
از طرف ديگر زندگی حضرت در خفا و دارای شرايطی خاص است، اما در عين حال در روايات آمده كه امام زمان (عج) همانند ما زندگی می‌کنند و در شهرها و مجالس ما رفت و آمد می‌كنند و به صورتی غيرعادی زندگی نمی‌كنند. در نتيجه بعيد به نظر می‌رسد كه آن بزرگوار در طول اين سال‌های طولانی غيبت به اين سنت عمل نكرده باشند.
2. برخي شواهد و قرائن ديني هم به نوعي تأييد می‌كند كه آن حضرت برخوردار از خانواده و فرزندان است. مثلاً كنيه معروف امام زمان (عج)، اباصالح است و گفته می‌شود اين كنيه به معنی پدر صالح از آن جهت به حضرت گفته شده كه ايشان فرزندی به نام صالح دارند. در برخي زيارت‌هاي امام زمان (عج) هم آمده كه ما خطاب به ايشان عرض می‌كنيم: «السلام عليک و علي آل بيتک؛ سلام بر تو و بر خانواده تو». (مفاتيح الجنان، زيارت امام زمان (عج) در روز جمعه)
از اين تعبيرات هم به دست می‌آيد كه گويا حضرت مهدی (عج) دارای خانواده و فرزندانی هستند.
منبع: نشريه انتظار نوجوان، شماره 62.