پرسش :

چرا گوشت خوک حرام است؟


شرح پرسش :
پاسخ :
(انما حرم عليکم الميته و الدم ولحم الخنزير) (سوره بقره، آيه 172)
«خداوند مردار، خون و خوردن گوشت خوک را بر شماحرام کرده است.»
علم پزشکي، هر روز در حال پيشرفت بوده و شايد فلسفه بسياري از احکام خوردني ها و آشاميدني هايي- که خداوند در قرآن آورده- هنوز بر بشر مشخص نشده است. از طرف ديگر، هيچ حرام و حلالي در دين اسلام، بدون دليل و حکمت نيست. در ميان محرمات، يکي از مواردي که در قرآن تأکيد زيادي بر عدم استفاه از آن شده، گوشت خوک است.
سده ها پيش، خداوند در آيه هاي آسماني اش، مسلمانان را از خوردن گوشت اين حيوان برحذر داشته و سال ها بعد، دانشمندان و پزشکان به دلائل علمي آن پي بردند. در سال 1835 ميلادي، فردي انگليسي، به نام «سرجاس ياز» ميکروب «تريکيين» را در گوشت خوک کشف کرد. و 25 سال بعد، دانشمندي آلماني، زيان تريکيين و در نتيجه، خوردن گوشت خوک را اعلام کرد. اين ميکروب، کرم کوچکي است که براساس بررسي هاي علمي، در مدت يک ماه مي تواند تا 15 هزار تخم توليد کند. و ممکن است در يک کيلو گوشت خوک، تا 400 ميليون نوزاد ميکروب تريکيين وجود داشته باشد. کرم کدوي خوک، تصلب شرايين، دردهاي مفصلي، مسموميت غذايي و کم خوني از بيماري هايي است که بر اثر خوردن گوشت خوک، در بدن انسان ايجاد مي شود. کرم معده، در صورت وارد شدن در خون، عوارض بسياري، از جمله سرگيجه، اسهال و نيز، يک نوع بيماري، به نام تريکينوز را ايجاد مي کند که درمان آن بسيار مشکل است.
بيماري ديگري که عامل ايجاد کننده تنيا يا کرم کدو بوده و سم آن، «بوتوليسم» نام دارد، در گوشت خوک وجود دارد. درست است که ميکروب ها با حرارت و برودت زياد از بين مي روند، اما اثر يا خاصيت طبيعي غذاها- که به سردي يا گرمي معروف شده است- از بين نمي رود. پس نمي توان آثار زيان آور گوشت خوک را با حرارت زياد و درازمدت از بين برد.
صرف نظر از دلايل علمي، خوردن گوشت خوک، در ايجاد امراض رواني و اخلاقي نيز موثر است. زيرا در علوم طبيعي ثابت شده که انسان، از گوشت هر حيواني زياد استفاده کند، صفات مشهور همان حيوان در وجود او تقويت مي شود.
منبع: نشريه بشارت- ش 77