پرسش :

نوک انگشتان دستم ترک ترک شده و حتي گاهي به حدي مي‌سوزد که باز نمي‌شود. کارم بيمارستاني است و دايم دستم در آب است. بايد چه کار کنم؟


شرح پرسش :
پاسخ :
شما بايد بررسي شويد تا متوجه بشويم که اگزماي شما چه شدتي دارد. اگزماها درمان‌هاي مختلفي دارند اما قابل کنترل هستند. البته نبايد از دارودرماني‌ها انتظار شفابخشي آني داشته باشيد. چون درمان شما زمان‌بر است. ابتدا بايد عوامل مشکل‌ساز را کم کنيم. شستشوي زياد و استفاده از مواد تحريک کننده مثل پودرها و شوينده‌ها بدون دستکش ممنوع است.
حتما بايد از آب سرد و باد سرد (به خصوص طي روزهاي آتي که سوز و سردي هوا در پيش است) پرهيز کنيد و دست‌هايتان را با دستکش محافظت کنيد. در ابتداي کارتان دست‌ها را با وازلين يا اوسرين که خواص نرم‌کنندگي دارند چرب کنيد و سپس يک دستکش نخي بپوشيد و روي آن دستکش پلاستيکي استفاده کنيد. افرادي مثل شما يا خانم‌هاي خانه‌دار که بچه دارند بايد حتما دو دستکش بپوشند.روزي چند بار دست‌ها را از دستکش درآوريد و دوباره چرب کنيد. از آب گرم با دماي بالا استفاده نکنيد. بهتر است آب ولرم باشد چون مواد تحريک کننده موجب مي‌شود در اين حرارت دستکش پلاستيکي به دست بچسبد و با تعريق دست‌ها دوباره مشکل تشديد شود. اگر مي‌توانيد از دوست يا همکارتان بخواهيد کارهايي که با آب و شستشو در ارتباط است انجام دهد و شما با پوشيدن تنها يک دستکش نخي کارهاي خشک بکنيد تا دوره بحران بگذرد. در آخر توصيه دارم با پزشک متخصص مشورت کنيد.
www.salamat.com