پرسش :

پسر 10 ساله‌اي دارم که به تشخيص دکتر بيش‌فعال است و داروي ريتالين 10 ميلي‌‌گرمي استفاده مي‌کند. از بابت عادات او به دارو نگرانم. درضمن توجهي به درس و مدرسه هم ندارد و معلمانش گله‌مندند. آيا کاري از دستم برمي‌آيد؟


شرح پرسش :
پاسخ :
اين اختلال روان‌پزشکي در بچه‌ها بسيار شايع است. آنچه بايد مورد توجه قرار دهيد، اختلالات همراه اين مشکل است. بيش‌فعالي به ندرت به صورت يک اختلال منفرد ظهور مي‌کند و اغلب همراه اختلال کمبود توجه و يادگيري است. در اين بچه‌ها بايد ترکيبي از دو درمان هر اختلال را انجام داد تا مشکل کودک حل شود. در حال حاضر، مناسب‌ترين دارو براي اختلال بيش‌فعالي، ريتالين است و همه مختصصان اثر اين دارو را باور دارند. اين دارو هيچ‌ عارضه طولاني مدتي ندارد. نگراني والدين از اينکه شايد اعتيادآور باشد،‌ مطرود است. جالب است بدانيد در بچه‌هايي که ريتالين استفاده کرده‌اند احتمال معتاد شدن در آينده (دوره نوجواني) کم‌تر از بقيه مي‌شود.
اما درباره درمان اختلال يادگيري بايد گفت داروي مناسبي براي آن مدنظر نيست و اغلب از بعضي جزوات آموزشي کمک مي‌گيرند که آموزش قدم به قدم براي پيشرفت کار و شيوه رفتار را به مادران يا مربيان مي‌آموزد. مادران بايد حوصله کنند و بدانند بچه‌هاي آنها از نظر ضريب هوشي طبيعي هستند و فرقي با بقيه ندارند منتها در يادگيري مطالب کندتر هستند. به طور مثال، يادگيري شفاهي او خوب است اما در نوشتن املا خيلي غلط مي‌نويسد، حروف را کندتر ياد گرفته و يا آنها را برعکس مي‌نويسند. گاهي در رياضيات بسيار ضعيف‌اند. تاکيد مي‌کنم والدين اين اختلال يادگيري (که اغلب همراه بيش فعالي است) را به مسايل ديگر ربط ندهند. براي مثال، محکوم کردن يکديگر به اينکه تربيت غلط و يا لوس کردن بچه موجب اين موضوع شده غلط است. اين بچه‌ها يک مشکل خفيف مغزي دارند که با حوصله شما والدين عزيز به راحتي قابل حل است. فشار آوردن به بچه‌ها که استراحت و تفريح ممنوع است و بايد کامل اين موضوع را ياد بگيري، نه تنها مشکل را حل نمي‌کند بلکه او را از هر چه درس است بي‌زار مي‌کند. تمرينات اين جزوه‌ها لزوما مربوط به آن درس خاص نيست بلکه شامل مهارت‌ها و تمرين‌هايي است که به تقويت يادگيري منجر مي‌شود.
يادتان باشد مهم‌ترين مساله در لزوم درمان بيش فعالي زماني است که از دست مي‌رود. اگر شما گمان کنيد نيازي به درمان نيست، درواقع شخصيت فرزندتان را دستخوش تغييراتي نامطلوب کرديد.
www.salamat.com