پرسش :

من 2فرزند دارم حسين 4 ساله وفاطمه بيشتر مشکلات من با حسين است خيلي بد ارتباط برقرار ميکنه هروقت ميريم مهماني مدام تکرار ميکنه بريم خونه خيلي جيغ و داد ميکنه. با خواهرش خيلي مشکل داره و اصولا با همسالانش خيلي بد بازي ميکنه مدام قهر ميکنه از خودش دفاع نميکنه حاضر نيست توي اتاقش تنها بخوابه و همچنين از رفتن به مهد کودک امتناع ميکنه لطفا من را راهنمايي کنيد.


شرح پرسش :
پاسخ :
شما از ميزان اعتماد به نفس پسرتون چيزي نگفتيد . من احساس مي کنم با وجود اين رفتار ها حسين شما از اعتماد به نفس پاييني برخوردار است سعي کنيد توجه بيشتري را به تک تک فرزندانتون مبذول کنيد . به آنها محبت بيشتري داشته باشيد. نکات مثبت شخصيت او را برجسته کنيد و از بازگو کردن نقاط ضعف خودداري کنيد . گاه به صورت شبي سازي موقعيت هاي اجتماعي را با يکديگر بازي کنيد تا علت کم علاقگي او را در جمع متوجه شده و از همين طريق بسياري از مهارت ها را به او بياموزيد.
مهارت هاي لازم را از طريق قصه به او آموزش دهيد . پسري که در بازي قهر نمي کنه بايد در قصه دوست داشتني باشه . همچنين در قصه راه هاي ديگري را به غير از قهر کردن در اين مواقع عنوان کنيد و يا از حسين بپرسيد که به نظر تو قهرمان قصه به جاي قهر چه کاراي ديگه اي مي تونه بکنه .
به او بياموزيد که حرف هاي خود را با لحن خوب بيان کند و در اين مواقع گوش شنوايي براي او باشيد و بلعکس اگر جيغ و داد کرد با او بگيد تا زماني که قشنگ حرف نزني به تو گوش نمي ديم. بيشتر از اين که امر ونهي کنيد او را مختار کنيد تا فکر کند و تصميم بگيرد. در مواقعي که خود را به خواب زده و صداي شما را مي شنود از محاسنش بگوييد .
مراقب باشيد زمينه هاي حسادت را به وجود نياوريد. پدر گاه گاه به صورت تنهايي با او به بيرون برود و از چنين موقعيتي اعلان شادي کند . با او اختصاصي " هم پدر و هم مادر " بازي کنيد و يا وقت بگذرانيد .
او را به صورت پاره وقت به مهد يا کلاس اموزشي بسپاريد .
www.shamimm.ir