پرسش :

سندرم فيبروميالژيا(FMS)چیست؟


شرح پرسش :
پاسخ :
سندرم فيبروميالژيا، سندرم خستگي مزمن (CFS)و بيماري (gulf war) نشانه‏ها و علايم مشابهي دارند.
از مشخصات اصلي فيبروميالژيا، دردهاي منتشر و خستگي مزمن است. اين بيماري، بيشتر در دختران جوان بروز مي‏كند.
با وجود نامشخص بودن علل بيماري، ممكن است عفونتهاي مزمن سيستميك (اعم از باكتريايي، ويروسي و قارچي) در ايجاد بيماري نقش داشته باشند. گاهي بعضي از بيماران، پس از آسيب (تصادف، ضربه و...) علايم بيماري را نشان مي‏دهند. در اكثر بيماران كمبود ويتامين Aديده مي‏شود. به طور طبيعي سيستم ايمني با هر گونه عفونتي مبارزه مي‏كند مگر اينكه عامل عفونت در بافت يا ارگاني دور از دسترس سيستم ايمني مخفي بماند (مثلا در نورونهاي مركزي يا محيطي) كه در نتيجه منجر به علايم نشانه‏هايي مانند دردهاي منتشر و اختلال عملكرد ايمني در FMSو CFSمي‏شود. در اين بيماران حساسيت بيشتر به عوامل محيطي (مانند آلرژنها و مواد شيميايي) و ويروسهاي اندوژن ديده مي‏شود.
اگر عامل ايجاد بيماري باكتري يا ويروس باشد، با آنتي بيوتيكها و ضد ويروسها درمان را شروع مي‏كنيم. درمان در عفونتهاي باكتريهايي به طول مي‏انجامد. بسياري از پزشكان، درمان اين بيماران را داروهاي ضد افسردگي و درمان مشكلات عصبي مي‏دانند درحالي كه اگر عفونت عوامل مخفي عفوني در خون اين بيماران يافت مي‏شود بايد اين بيماران را همانند بيمار داراي عفونت سيستميك درمان كرد. يكي از توصيه‏هاي مهم پزشكان براي اين بيماران ورزشهاي هوازي مانند شنا است.
يكي از داروهاي جديدي كه در درمان درد ناشي فيبروميالژيا به كار مي‏رود Pregabalineاست.
لازم به ذكر است كه استفاده از اين داروها يا انجام حركات ورزشي در ابتدا باعث بدتر شدن علايم اين بيماران مي‏شود زيرا باعث مي‏شود تا مواد سمي بيشتري از اين ميكروارگانيسمها آزاد شود، سپس به آرامي اين بيماران رو به بهبود مي‏روند. يكي از عوامل ايجاد اين بيماري مي‏تواند مايكوپلاسما باشد. اين ميكروارگانيسم مي‏تواند با اجزاي ساختماني ديواره سلول ميزبان يكي شود و محصولاتي همانند Agهاي سلول ميزبان توليد كنند و در نتيجه منجر به ايجاد اتو آنتي بادي شود (پس مي‏توانيم اين بيماري را در زمره بيماريهاي خود ايمني محسوب كنيم به همين علت ميزان بروز آن در خانمها بيشتر است).
www.ch3.ir