پرسش :

زوال عقل پيري (آلزايمر) چيست؟


شرح پرسش :
پاسخ :
آلزايمر يك نوع بيماري مغزي است كه سبب از بين رفتن ياخته‏هاي عصبي مغز مي‏شود و به بروز مشكلاتي در زندگي روزمره اعم از اختلال در حافظه، انديشه، و احساس مي‏انجامد.
گفته مي‏شود كه بيش از چهار ميليون آمريكايي به كمند اين بيماري گرفتار هستند. گاهي اوقات بيماري ياد شده، افراد بين 65 - 69ساله يا حتي كمتر را هم اسير مي‏كند، اما احتمال ابتلاي اشخاص بيش از 80سال بدان بيشتر است. از آنجايي كه طول عمر انسان، به نسبت گذشته، بيشتر شده است، شمار بيماران مبتلا به اين بيماري در حال افزايش است.
علت واقعي اين بيماري هنوز نامعلوم است. هيچ كس به درستي نمي‏داند كه از چه رو بعضي دچارش مي‏شوند و بعضي ديگر از آن جان سالم به در مي‏برند؟! جامعه پزشكي بر اين باور است كه امكان ابتلاي كساني كه اعضاي خاندان يا خانواده‏هايشان دچار چنين بيماري بوده‏اند، بيشتر است.
دانشمندان عقيده دارند كه ماده‏اي شيميايي در مغز، موسوم به استيل كولين، در كار حافظه مؤثر است. به گمان آنان، كمبود ماده نام برده در پيدايش " زوال عقل پيري" نقش دارد.
اگر چه شيوه پيشگيري از بيماري مذكور ناشناخته است، نشانه هايش را مي‏توان مداوا كرد و به اين دليل است كه داشتن اطلاعاتي راجع به آن اهميت دارد. شناخت و تشخيص علامتهاي اوليه بيماري، فرصتي در اختيار آدمي مي‏گذارد تا براي آينده خويش برنامه‏هاي پزشكي، مالي، و قانوني لازم را تنظيم كند.
تا به امروز هيچ گونه درماني براي آلزايمر پيدا نشده است، ولي داروها، آموزشها، گروههاي پشتيبان، و برنامه‏هاي كشوري بارقه اميد جديدي را در دل مبتلايان به زوال عقل پيري روشن مي‏سازند.
www.ch3.ir