پرسش :

من حدود بیست سال دارم و حدود دو سال پیش به دکتر مراجعه کردم به من گفتند که قوز قرنیه دارم و در خانواده ی ما نیز ارثی است . من می خواستم ببینم که من مراجعه کردم و لنز سخت گرفتم از آن استفاده کردم و حتی دو بار هم من نوع لنز و شماره ی آن را عوض کردم. اما در هر صورت من هر نوع لنزی را داخل چشم خود می گذارم چشم من لنز را قبول نمی کند . یعنی واقعاً برای من سخت است چشم های من مدام اشک می آید و قرمز می شود و خارش می گیرد . حالا من می خواستم سوال کنم که آیا راه حل دیگری برای قوز قرنیه وجود دارد و من کار دیگری می توانم انجام دهم . حتی عکس برداری هم همان دو سال پیش از چشم من انجام دادند اما گفتند که قوز قرنیه به صورتی نیست که نشان داده شود . هر دو چشم من هم قوز قرنیه دارد .


شرح پرسش :
پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر خسرو جدیدی ، متخصص چشم و فوق تخصص پیوند قرنیه :
در ارتباط با حلقه هایی که اشاره کردید، بله این حلقه هایی که داخل قرنیه استفاده می شود با آن حلقه ها کاملاً متفاوت است . این خانم سوالی کردند که فکر می کنم در ادامه ی بحث تمام سوال ایشان را پاسخ خواهیم داد . یکی از بحث های اصلی که مطرح شد عدم تحمل لنز است . ما در درمان ابتدا به فرد عینک می دهیم، در شرایطی که بیماری خیلی پیشرفته نباشد با عینک دید خیلی بهتر می شود. ولی در ادامه زمانی که شدید تر می شود می توانیم از لنز نرم استفاده کنیم و گاهی نیز لنز نرم جواب نمی دهد و مجبور هستیم از لنز سخت استفاده کنیم . از لنز سخت هایی که نفوذ پذیری به گاز دارند استفاده می شود . انتخاب این لنز سخت خیلی مهم است زمان زیادی می برد که انتخاب شود و روی چشم فیت شود که بتواند فرد از لنز مناسب استفاده کند . مطلبی که اشاره شد این است که بعضی از افراد نسبت به لنز تحمل ندارند و زمانی که چه کوتاه مدت و چه دراز مدت از لنز استفاده می کنند عدم
تحمل برای ایشان ایجاد می شود . در گذشته ی نه چندان دور یعنی همین یکی دو دهه ی قبل به طرف پیوند قرنیه می رفتیم ولی الان دیگر اینگونه نیست . الان تکنیک های جراحی جدیدی که در همین یکی دو دهه پیشرفت پیدا کرده و نتایج بسیار خوبی را نیز در این زمینه می بینیم به این طرف می رویم . یکی از مواردی که اشاره فرمودید همین بحث حلقه های داخل قرنیه است . در ادامه بحث می گویم که ما یک سری درمانهایی داریم که درمان های پیشگیری کننده است که حتماً شما به آن اشاره می کنید و یک سری بحث ها است که بحث های درمانی است . حلقه ها یک بحث درمانی هستند. مانند همه ی بیماری های بدن، انتخاب مناسب درمان ها بسیار مهم است که ما بدانیم چه کسی کاندید مناسبی برای چه عملی است . در بحث حلقه ها ، حلقه هایی که در داخل قرنیه استفاده می شد مکانیسم آن به این صورت است که وقتی شما قوز قرنیه دارید ، حلقه که دور آن قوز قرار می گیرد سطح قرنیه را صاف ومصطح می کند . این مصطح کردن باعث می شود که کاری که قرنیه انجام می دهد که فوکوس نورهای اطراف به شبکیه است را به حالت اولیه برگرداند . قبلاً از حلقه های متعدد استفاده می شد که به صورت دو حلقه یا دوتکه به صورت 150 درجه بودند که در داخل یک پاکت در داخل قرنیه گذاشته می شد که اینها اگر مناسب استفاده شوند عمل بسیار ساده و بدون مشکل است و معمولاً از نوزده سال به بالا انجام می شود . این کارنتایج بسیار خوبی دارد بخصوص در کاهش نزدیک بینی و آستیکماتیسم این بیماران می تواند خیلی خوب عمل کند . این کار کاملاً مطمئن و بدون دردسراست و عامل و مانعی برای عمل های بعدی نیست اگر بخواهیم انجام دهیم . اخیراً درسال 2005 که حدود پنج یا شش سال پیش است دکتری در اتریش یک سری حلقه هایی را طراحی کرد که این حلقه ها بصورت یک دایره ی کامل است . یعنی مانند قبلی که دو تکه باشد دیگر نیست . یک دایره کامل است که داخل آن قرار داده می شود ، دو نوع قوز که براساس شدت بیماری قطرو ضخامت این حلقه ها متفاوت است اینها داخل قرنیه قرار داده می شود با یک پاکتی که در داخل قرنیه ایجاد می شود حدود سیصد میکرون ، اینها گذاشته می شوند . الان در ایران هم به لطف خدا ایشان آمد و این کار را انجام داد و این تکنولوژی در ایران هم وارد شده و کسانی که تا به حال انجام داده اند مریض هایی هستند که کاملاً راضی هستند . من خیلی روی انتخاب مناسب تأکید می کنم . ما در این عمل هایی که انجام می دهیم، هیچکدام قوز را ازبین نمی بریم ، قوز قرنیه وجود دارد اما به نوعی آن را اصلاح می کنیم که دید بهتر شود . برخلاف پیوند قرنیه که قوز قرنیه کامل از بین می رود ، اینجا اینگونه نیست . ما وقتی این عمل ها را مقایسه می کنیم آن را با پیوند قرنیه مقایسه می کنیم ، قبلاً کسی که لنز را نمی توانست تحمل کند او را پیوند قرنیه می کردیم . پیوند مشکلات خاص خود را دارد هرچند موفق ترین پیوند قرنیه در افرادی است که قوز قرنیه دارند و شایع ترین پیوندی که در دنیا انجام می شود ناشی از قوز قرنیه است . با اینکه بالای نود و پنج درصد موفقیت دارد ، اما مشکلات خاص خود را دارد. ما از بافت زنده ی فرد دیگر استفاده می کنیم.
www.ch3.ir