پرسش :

آلودگی هوا چقدر می‌تواند بر سلامت پوست اثر بگذارد؟


پاسخ :

پاسخ از آقای دکتر محمد جواد نخعی، متخصص پوست و مو:
 

یکی از راه‌های تنفس بدن از طریق پوست است که می تواند از اکسیژن بقیه ی مواد را بگیرد و جذب کند و به داخل انتقال بدهد. وقتی آلودگی هوا از حدی بیشتر می‌شود به‌خصوص هیدروکربن‌ها که جزء عوامل عوامل سرطان زا وخطرناک است، ترکیبات کربن‌ها در پوست جذب می‌شود و به غیر از اکسیژن بقیه مواد مثل نیتروژن را جذب می‌کند و به داخل بدن انتقال بدهد.

وقتی آلودگی هوا از یک حدی بیشتر می‌شود و ترکیبات هیدروکربن‌هایی که در آلودگی است که همان عوامل خفه کننده‌ها و خطرناک هستند در پوست جذب می‌شوند و با موادی که در پوست است حل می‌شود و باقی می‌ماند، ایجاد تغییراتی را در پوست می‌دهد مثل لک و جوش.

ماندن بیش از حد هیدروکربن‌ها در پوست می‌تواند بدخیمی در پوست را ایجاد کند. پس کسانی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند، به‌خصوص در تهران و با این آلودگی، قبل از خروج از خانه یک کِرم ضدآفتاب غلیظ روی پوستشان بمالند. روی صورت و پشت دست‌ها که انتقال مواد آلاینده از طریق پوست اتفاق نیفتد. کار بعدی این است که وقتی به خانه می‌آیند حتما پوست در معرض را بشویند. از دستکش و جوراب استفاده بکنند.

کسانی که جوراب نمی‌پوشند باعث می‌شود که آلاینده‌ها در سطح پایین که سنگین‌تر هستند را جذب کنند و باعث اگزما می‌شود که الان شدتش بروز پیدا کرده است.

کسانی که خشکی پوست دارند بعد از بازگشت به منزل حتما پوست را چرب کنند. با مواد غیر صابونی هنگام بازگشت به منزل پوست خود را بشویند. از ماسک‌های اکسیژن زا که متاسفانه ایرانی آن نیست استفاده بکنند. 15 دقیقه روی پوست بگذارند و بعد بشویند و از یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنند. این باعث می‌شود از تغییراتی که آلوده کننده‌های هوا روی پوست ایجاد می‌کند جلوگیری کند. داخل دهان و بینی شان را با یک سرم فیزیولوژی بشویند. این مواد هم می‌توانند داخل بینی بروند.

حتی چشم را هم می‌توانند با آن بشویند مخصوصا کسانی که مشکل دارند و لیزیک کرده‌اند و ممکن است قرنیه شان صدمه ببینید. پوست پشت پلک جمع می‌شود و در طول روز باز است و این مواد آلاینده می‌توانند به شیارهای پشت پلک بروند، آنجا را شستشو بدهند و از طریق روغنی که می‌شود دور چشم را تمیز کرد، دور چشم را تمیز بکنند تا این اثرات روی پوست نماند.

کسانی که پوست چرب دارند از ضد آقتابی که چربی آن کم استفاده کنند ولی به جای یک بند از دو بند انگشت استفاده کند. الان ضد آفتاب‌های ایرانی خیلی بهتر از خارجی است.
کسانی که پوست خشک دارند از ضد آفتاب‌هایی که در آن چرب کننده هم هست استفاده کنند. می توانند از ضد آفتاب‌های رنگی استفاده کند که پوشش بیشتری را می‌دهد هم در نوع بدون چربی کسانی که جوش می‌زنند و منفذ پوستشان باز است و هم از نوع چربش استفاده بکنند.

در خانه نمی‌توانیم ماسکی تولید بکنیم که آب اکسیژنه داشته باشد ولی از داروخانه‌ها می‌توانیم بگوییم که ماسک اکسیژن می‌خواهیم و یک ربع روی صورت بگذارند ولی خود آب اکسیژنه را نمی‌توانیم روی صورت استفاده کنیم زیرا غلظت آن زیاد است و موجب می‌شود که پوست را بسوزاند.

منبع: ch3.ir

در این زمینه حتما بخوانید:

حکم رفت‌وآمد با وسایل نقلیه‌ی شخصی در موقع آلودگی هوا چیست؟

۵ بلایی که آلودگی هوا بر سر ما می‌آورد

​​​​​آلودگی هوا با اعصاب ما چه می‌کند؟