پرسش :

چه کاری برای پیشگیری از بروز آنفولانزا باید انجام داد و اگر فرد مبتلا شد چه اقدامات درمانی را قبل از مراجعه به پزشک باید در منزل انجام دهد ؟


شرح پرسش :
پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر بیژن صدری زاده، متخصص بیماری های عفونی:
برای کلیه ی بیماری های عفونی و واگیر دار که واکسن دارند بهترین راه پیشگیری تزریق واکسن است ، این یک اصل کلی است . ولی در مورد آنفولانزا با توجه به اینکه مدت مصونیتی که تزریق واکسن ایجاد می کند طولانی نیست و نمی توان با تزریق آن حتی اگر این کار چند بارهم انجام شود برای تمام عمر ایجاد مصونیت کرد، واکسیناسیون آنفولانزا همگانی نیست و اینطور نیست که همه از آن استفاده کنند . ولی واکسن برای افراد پرخطر قطعاً باید بکار برده شود . برای افراد معمولی جامعه برای اینکه آنفولانزا نگیرند و یا اگر گرفتند بقیه را مبتلا نکنند، یک سری توصیه هایی وجود دارد که به عنوان اصول باید رعایت کنند تا کمتر مسئله ی انتشار آنفولانزا در جامعه مطرح شود . یکی از آن اصول این است که اگر علائم سرما خوردگی دارند ، قبلا ً گفتم که بین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا اغلب نمی توان تفاوت قائل شد. بنابراین علائمی مانند سرفه ، عطسه ، تب ، سردرد و کمردرد و یا یک چنین علائمی بود که به اصطلاح به آن سرماخوردگی می گویند در جامعه وارد نشوند . اگر مدرسه می روند چند روزی نروند ، اگر کار می کنند نروند و در وسایط نقلیه ی عمومی هوشیار باشند که باعث انتقال بیماری به افراد دیگر نشوند . وقتی سرفه یا عطسه می کنند جلوی بینی و دهان خود را با یک دستمال بگیرند و بعد دستمال را داخل سطل آشغال بریزند . چون همین دستمال باعث آلودگی دست آنها می شود و سپس دست آنها باعث آلودگی اشیاء اطراف آنها می شود . مسئله ی دیگر این است که خیلی از افراد وقتی عطسه یا سرفه می کنند برای اینکه قطرات در محیط پخش نشود و به افراد دیگر نرسد دست خود را جلوی دهان خود می گیرند این بدترین کار است . برای اینکه ترشحات به دست آنها می رسد و آلوده می شود و بعد با هر کس که دست بدهند یا به هرچیزی که دست بزنند باعث آلودگی و انتشار بیماری می شوند . اگر دستمال ندارند بهتر است که از آستین خود استفاده کنند. یعنی من الان می خواهم عطسه کنم و دستمال هم ندارم عطسه یا سرفه را بر روی آستین خود بکنم این مشکلی ایجاد نمی کند و دست من هم آلوده نمی شود . زمانی که فرد عطسه یا سرفه می کند و از دستمال استفاده می کند به هرحال دست او آلوده می شود ، قبل از اینکه با کسی دست بدهد یا دست خود را به جایی بزند، باید در اولین فرصت دست خود را با آب و صابون شستشو دهد . اگر من دیدم که فرد دیگری سرماخوردگی یا آنفولانزا دارد باید نزدیک او نروم یا فاصله ی یک متری را با او حفظ کنم . در فصل آنفولانزا و سرماخوردگی در اتاقی که ما زندگی می کنیم باید تهویه ی اتاق مرتب انجام گیرد یعنی هوا باید وارد شده و خارج شود . در فصل سرما باید غذای کافی فرد بخورد ، خواب کافی داشته باشد و فعالیت جسمی مرتب داشته باشد . اگر کسی مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا شد باید در خانه استراحت کند ، مایعات زیاد بخورد . اگر تب خیلی بالا یا سردرد و کمردرد شدید داشت باید مُسکن استفاده کنند . البته باید توجه کرد که استفاده از آسپرین به عنوان مسکن برای جوانان و کودکانی که زیر هجده سال هستند ممنوع است . واکسن آنفولانزا به هیچ وجه از سرما خوردگی پیشگیری نمی کند و مخصوص آنفولانزا است و در مورد سرماخوردگی واکسن خاصی وجود ندارد . در مورد سوال آن خانم که پرسیدند که یک بار تزریق واکسن آنفولانزا کافی است یا خیر باید بگویم برای افرادی که بالای ده سال هستند یک بار کافی است . ولی چون مدت مصونیت بین شش ماه تا یک سال بیشتر نیست همه ساله اوایل پاییز باید تزریق را تکرار کنند .
آنفولانزا در اصل بیماری خطرناکی نیست . اغلب افرادی که گرفتار می شوند با یک هفته استراحت در منزل و مصرف مایعات حتی بدون احتیاج به درمان بهبودی پیدا می کنند . در مورد افرادی که پر خطر هستند ازجمله افرادی که بیماری های قلبی و عروقی مزمن ، یا ریوی ، آسم و دیابت دارند و یا باردار هستند و افرادی که بالای شصت و پنج سال هستند و کودکان زیر دو سال باید در اولین فرصت واکسن تزریق کنند . این تزریق واکسن بسیار مهم است و نباید در مورد آن کوتاهی شود. واینکه اگر کسی مبتلا به آنفولانزا شد، استراحت در منزل و نرفتن به مدرسه یا محل کار هم برای خود فرد خوب است و هم برای جامعه . چون در این صورت خود فرد زودتر خوب می شود و جامعه را نیز گرفتار نمی کند .
www.ch3.ir